Отправляет email-рассылки с помощью сервиса Sendsay
  Все выпуски  

Новости законодательства Украины от LIGA Online


Служба Рассылок Subscribe.Ru проекта Citycat.Ru



Открылся новый LIGA:Бизнес-ЧАТ! Заходите! http://chat.liga.kiev.ua/business
Регистрация для доступа к документам находится здесь: http://www.liga.kiev.ua/register


http://www.liga.kiev.ua




Комиссионный интернационал и 90 дней


Юридична особа - резидент Укра╖ни (Ком╕с╕онер) на п╕дстав╕...

Юридическое лицо - резидент Украины (Комиссионер) на основании договора комиссии, заключенного с российской фирмой (Комитентом), осуществляет реализацию продукции, собственником которой является Комитент. Покупателем продукции выступает белорусская фирма. При этом реализуемая продукция на таможенную территорию Украины не попадает, а отгружается Комитентом непосредственно Покупателю. Оплата отгруженной продукции проходит через валютный счет Комиссионера, то есть Комиссионер, получив денежные средства от Покупателя, полностью перечисляет их Комитенту.

По договору комиссии комиссионное вознаграждение уплачивается Комитентом отдельно после получения им от Комиссионера денег за поставленную продукцию и составления акта о предоставлении услуг.

Подпадает ли под правило "90 дней" сумма валюты, полученная Ком! иссионером от Покупателя и перечисленная Комитенту в оплату товаров, или данное правило распространяется только на сумму комиссионного вознаграждения?

 

Андрей Распопин напоминает, что в соответствии со ст. 1 и ст. 2 Закона Украины "О порядке осуществления расчетов в иностранной валюте" при экспорте продукции 90 дней отсчитываются с даты таможенного оформления (выписки вывозной грузовой таможенной декларации) экспортируемой продукции, а при экспорте работ (услуг) - с момента подписания акта выполненных работ или акта о предоставлении услуг. При импорте 90 дней считаются с м! омента осуществления авансового платежа или выставления векселя в пользу нерезидента - поставщика импортной продукции (работ, услуг). 

Автор считает, что в описаном случае "на основании договора комиссии Комиссионер от своего имени заключает с Покупателем договор купли-продажи, в соответствии с которым Комитент отгружает продукцию, а Покупатель ее оплачивает. Заключив такой договор, Комиссионер... становится продавцом - ведь продажу он осуществляет от своего имени. А раз имеется продажа продукции украинским субъектом иностранному субъекту (хоть и без вывоза ее с территории Украины), то данная операция вписывается в определение экспорта. Поэтому и валюта, поступившая на счет Комиссионера, скорее всего, будет считаться его экспортной выручкой (только для целей "90 дней")". 

А. Распопин, однако, отмечает, что контроль со стороны банка за своевременн! остью получения такой экспортной выручки невозможен, так как отсутствует ГТД, которая свидетельствовала бы о вывозе продукции. "А отсутствие ГТД, естественно, означает и отсутствие даты таможенного оформления, от которой считаются подлежащие контролю 90 дней." 

По валюте, перечисленной Комиссионером, также не должно быть контроля - ведь она не является предоплатой по импортному контракту (договору покупки украинским субъектом продукции у иностранного субъекта).

Таким образом, автор приходит к выводу, что в отношении основной суммы комиссионного договора нет оснований для постановки операции на контроль. "А вот экспорт Комиссионером комиссионной услуги, предоставление которой Комитенту подтверждается актом выполненных работ, под "90 дней" подпадает."

В консультации также отмечается, что "согласно пп. "д" п. 1 постановления Правления НБУ "О введении обязательной продажи поступлений в иностранной валюте в пользу резидентов - юридических лиц" комиссионное вознаграждение резидента - посредника по договорам комиссии, поручения, консигнации или по агентским соглашениям, полученное от нерезидента, подлежит обязательной продаже. 

Валюта же, поступившая резидентам-посредникам и подлежащая перечислению резидентам и нерезидентам по таким договорам, в соответствии с тем же пп. "д" обязательной продаже не подлежит. И это естественно, ведь указанные денежные средства - не собственность Комиссионера". 

 

"Бухгалтер", ноябрь (II) 2000 г., N 22 (106), с. 10 (www.buhgalter.kharkov.com)

Дата подготовки 05.12.2000
ИАЦ "ЛИГА"


Оптимизация уплаты государственной пошлины


Оптим╕зац╕я сплати державного мита

Оптим╕зац╕я сплати державного мита

Юридичний аспект не менш важливий, н╕ж бухгалтерський

 

Зауваживши, що "державне мито ╓ одним ╕з найб╕льш поширених загальнодержавних збор╕в як за к╕льк╕стю платник╕в, так ╕ за перел╕ком д╕й, що ╓ об'╓ктом обкладення", Серг╕й Теньков у довол╕ м╕стк╕й консультац╕╖, яка зайняла ц╕лу шпальту газети, робить спробу роз'яснити ╕ прокоментувати деяк╕ практичн╕ питанн╕ сплати мита, зокрема у ситуац╕ях, коли може виникнути переплата зайвих сум. Наводимо цю статтю у вигляд╕ докладних витяг╕в, як╕ дадуть змогу зац╕кавленим особам роз╕братися у згадуваних вище проблемах.  

Визначення понять та законодавча база

Законом Укра╖ни "Про систему оподаткування" державне мито,  мито та ╓диний зб╕р, що справля╓ться у пунктах пропуску через державний кордон Укра╖ни в╕днесен╕ до загальнодержавних обов'язкових збор╕в (ст. 14).

Питання сплати мита та митних збор╕в, пов'язаних з перетином кордон╕в Укра╖ни, як╕ стягуються органами Державно╖ митно╖ служби Укра╖ни, врегульовано Митним кодексом Укра╖ни, Законом Укра╖ни "Про ╓диний митний тариф", Декретом Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни "Про ╓диний митний тариф Укра╖ни", в╕дпов╕дними постановами Каб╕нету М╕н╕стр╕в та нормативними документами Держмитслужби. 

Проте у дан╕й статт╕ розглядаються проблеми оптим╕зац╕╖ сплати саме державного мита, загальним об'╓ктом якого ╓ вчинення певних д╕й та видача документ╕в, що мають юрид! ичне значення, уповноваженими на це органами (ст. 1 Декрету Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни 7-93 "Про державне мито", дал╕ - Декрет). 

Вичерпний перел╕к конкретних об'╓кт╕в обкладення державним митом наведено у ст. 2 Декрету. При його сплат╕ сл╕д керуватися такими нормативно-правовими актами: 

Декрет Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни "Про державне мито"

Цив╕льний процесуальний кодекс Укра╖ни (глава 5); 

Арб╕тражний процесуальний кодекс Укра╖ни (розд╕л VI);&nbs! p;

Указ Президента Укра╖ни "Про сплату державного мита за вексельн╕ бланки";

Указ Президента Укра╖ни "Про впорядкування справляння плати за вчинення нотар╕альних д╕й";

╤нструкц╕я про порядок обчислення та справляння державного мита;

∙ постанови Пленум╕в Верховного Суду Укра╖ни (п. 15 постанови в╕д 21.12.90 p. N 9 та деяк╕ ╕нш╕); 

а також роз'ясненнями ╕ листами Державно╖ податково╖ служби Укра╖ни та презид╕╖ Вищого арб╕тражного суду Укра╖ни (роз'яснення в╕д 17.02.94 p. N 02-5/114 "Про деяк╕ питання визначення ц╕ни позову, п╕дсудност╕ справ та сплати державного мита" та деяк╕ ╕нш╕). 

Судовий розгляд справ

Подання позовно╖ заяви з╕ значною ц╕ною позову визнача╓ велику суму державного мита. Вт╕м, зауважу╓ автор, "чинне законодавство да╓ можлив╕сть дещо полегшити (оптим╕зувати) ф╕нансовий тягар ╕ по таких справах".

Зверн╕мося хоча б до норм пп. 5.2.5 Закону Укра╖ни "Про податок на прибуток п╕дпри╓мств", у якому передбачено, що сплачен╕ (нарахован╕) суми мита включаються до складу валових витрат платника. До реч╕, мито, що стягу╓ться за р╕шенням суду з в╕дпов╕дача (наприклад, у раз╕ винесення р╕шення на користь позивача), "не сл╕д плутати з╕ сплатою також за р╕шенням суду пен╕, штраф╕в ╕ неустойки - глава 18 Цив╕льного кодексу Укра╖ни (на п╕дстав╕ пп. 5.3.5 вони не включаються до складу валових витрат)". 

Загальн╕ суди правомочн╕ дещо оптим╕зувати сплату державного мита. Зокрема, у ст. 68 Цив╕льного процесуального кодексу Укра╖ни (дал╕ - ЦПК) передбачена можлив╕с! ть надання громадянам (не юридичним особам!) на п╕дстав╕ майнового стану заявника в╕дстрочення чи розстрочення сплати держмита, але на строк не б╕льше як до зак╕нчення розгляду справи у суд╕ першо╖ ╕нстанц╕╖, проте в усякому раз╕ не б╕льше як на три м╕сяц╕ з дня пред'явлення позову. Зв╕льнення в╕д сплати мита, як зазначено у ст. 63 ЦПК та ст. 46 Арб╕тражного процесуального кодексу Укра╖ни (дал╕ - АПК), встановлю╓ться виключно законодавством Укра╖ни про державне мито (ст. 4 Декрету). 

"Деяк╕ суб'╓кти господарювання не звертаються до арб╕тражних ╕ загальних суд╕в через ризик витратити сплачен╕ суми державного мита у випадку програша справи. Вт╕м, по певних категор╕ях справ судовий ! розгляд можна розбити на дек╕лька етап╕в." С. Теньков да╓ практичн╕ поради, як уникнути зайвих плат, п╕дкр╕плюючи все посиланнями на положення нормативно-правових акт╕в.

Сторон╕, на користь яко╖ в╕дбулося р╕шення, арб╕тражний суд в╕дшкодову╓ сплачене нею мито за рахунок ╕ншо╖ сторони (ст. 49 АПК). Стосовно можливост╕ "покладення судом обов'язку сплатити мито на одну ╕з стор╕н незалежно в╕д результат╕в розгляду справи, наприклад, на позивача у випадку задоволення його позову", С. Теньков зазнача╓, що в АПК (ст. 49) це передбачено за умови, що сп╕р виник внасл╕док неправильних д╕й ц╕╓╖ сторони. "Тут сл╕д керуватись п╕дпунктом 6.1.1 роз'яснень презид╕╖ Вищого арб╕тражного суду Укра╖ни в╕д 04.03.98 р. N 02-5/78 "Про деяк╕ питання практики застосування розд╕лу VI Арб╕тражного процесуального кодексу Укра╖ни"... Фактично йдеться про д╕╖, що перешкоджали вир╕шенню спору у претенз╕йному (доарб╕тражному) порядку - в╕дмова (в╕дсутн╕сть в╕дпов╕д╕) на пропозиц╕ю зв╕рити розрахунки з╕ сп╕рних питань, провести експертизу, над╕слати додатков╕ документи; порушення терм╕ну розгляду претенз╕╖ (ст. 7 АПК) тощо."

Надання п╕льг ╕ зв╕льнення в╕д сплати мита

 П╕льги щодо сплати державного мита визначен╕ у ст. 4 Декрету. Проте, посилаючись на ст. 1 Закону Укра╖ни "Про систему оподаткування", автор зазнача╓, що в╕дпов╕дн╕ органи, до чи╖х бюджет╕в ма╓ надходити державне мито, правомочн╕ надавати додатков╕ п╕льги з його сплати. Право встановлювати додатков╕ п╕льги для окремих платник╕в щодо сплати державного мита, яке зарахову╓ться до м╕сцевих бюджет╕в, надане м╕сцевим Радам народних депутат╕в, а щодо державного мита, яке зарахову╓ться до державного бюджету Укра╖ни, - М╕н╕стерству ф╕нанс╕в Укра╖ни (ст. 5 Декрету). "Саме сюди ╕ сл╕д звертатись ╕з заявою про зв╕льнення в╕д сплати або про зменшення мита. Так, якщо йдеться про загальн╕ суди, то в╕дпов╕дн╕ ! п╕льги надаються м╕сцевими радами, для арб╕тражних суд╕в - М╕нф╕ном Укра╖ни."

Оформлення сплати мита

Основоположним документом, яким регламентовано вимоги до оформлення сплати державного мита, ╓ ╤нструкц╕я про порядок обчислення та справляння державного мита (розд╕л 2). Що ж стосу╓ться окремих вимог при сплат╕ мита п╕д час звернення до арб╕тражних суд╕в, то тут сл╕д керуватись п. 5 згадуваних вище роз'яснень презид╕╖ Вищого арб╕тражного суду Укра╖ни в╕д 04.03.98 р. N 02-5/78. "Сл╕д також взяти до уваги лист Головного управл╕ння Державного казначейства Укра╖ни в╕д 01.04.98 р. N 06-04/80-2562. Тут роз'яснено, що п╕дтвердити факт надходження ╕ зарахування мита до Державного бюджету може т╕! льки орган, на рахунок якого це мито над╕йшло, незалежно в╕д того, де знаходяться плат╕жн╕ документи. Йдеться про територ╕альн╕ органи Державного казначейства." 

Докладн╕ше - у публ╕кац╕╖.
 

"Юридичний в╕сник Укра╖ни", 23-29 листопада 2000 р., N 47 (283), с. 7 

Дата п╕дготовки 05.12.2000
╤АЦ "Л╤ГА"

 







http://subscribe.ru/
E-mail: ask@subscribe.ru
Поиск

В избранное