Отправляет email-рассылки с помощью сервиса Sendsay

США - Иран: война или мир?

  Все выпуски  

США - Иран: война или мир?


США – Иран: война или мир?

Рассылка для всех и каждого

Автор рассылки - Highlander
Адрес эл. почты:
the_last_highlander@hotmail.com

Адрес Интернет-сайта Автора: http://www.highlander.hut1.ru

12 апреля 2006 г. Выпуск №1

Уважаемые подписчики!

Спасибо за внимание к новой рассылке. Коротко о сути: эскалация напряженности вокруг ядерной программы Ирана вкупе с угрозой дестабилизации региона в случае военной операции делают тему рассылки все более злободневной для Закавказья, России, а также Европы и разумеется самих США и Ирана. Эта проблема не пустая абстракция, она касается каждого из нас.

В рассылке публикуются материалы мировых СМИ, а также ведущих аналитических центров Запада и России по ситуации вокруг Ирана. Надеюсь, данная информация будет для Вас интересной и полезной.

С уважением,

Highlander,
Автор рассылки.

СЕГОДНЯ В НОМЕРЕ:

Мир осуждает Иран за обогащение урана
Станет ли Иран следующим? Расчеты для военного удара
США готовы нанести ядерный удар по Ирану
Четкого "нет" сказано не было
Preventing a Nuclear-Armed Iran: Will China and Russia Help?
At the White House, Engaging Iran With Words Over Action
Iran Details Nuclear Ambitions; Rice Urges 'Strong Steps'
Iranian Nuclear Weapons? The Uncertain Future of Iran's Nuclear Programs
Iranian Nuclear Weapons? Options If Diplomacy Fails

Мир осуждает Иран за обогащение урана

Би-би-си, среда, 12 апреля 2006 г., 13:57 GMT 17:57 MCK. Россия, Великобритания, Германия, Франция, Соединенные Штаты и Европейский союз в среду подвергли критике действия Ирана, объявившего накануне о завершении цикла обогащения урана.

Во вторник, через два месяца после возвращения Ирана к работам по обогащению урана, президент Ирана Махмуд Ахмадинежад сказал в телеобращении, что его страна стала членом "ядерного клуба".

"Я официально объявляю, что Иран стал одним из государств, обладающих ядерными технологиями", - сказал Ахмадинежад, отметив, что в воскресенье в атомном центре в Натанце "завершен цикл производства ядерного топлива".

Аудитория разразилась приветственными возгласами и стала скандировать "Аллах акбар!", а президент призвал ученых своей страны работать над "обогащением в промышленных масштабах" и предупредил, что Запад должен уважать, как он выразился, право Ирана на мирную атомную технологию.

Заявления Вашингтона и Москвы

Запад, между тем, опасается, что энергетическая ядерная программа Ирана представляет собой лишь ширму, за которой скрывается стремление Исламской Республики к созданию ядерного оружия. В марте ООН дала Ирану 30 суток на приостановку работ в этом направлении; в противном случае стране грозят ответные меры, в том числе, теоретически, и полномасштабные санкции.

В ответ на заявление Махмуда Ахмадинежада официальный представитель государственного департамента США Шон Маккормак подчеркнул, что отказ Тегерана подчиниться требованию ООН о прекращении работ в ядерной сфере ведет к международной изоляции Ирана и его народа. "Мы надеялись на то, что иранский режим воспользуется этой возможностью и изберет путь дипломатии, а не путь неповиновения", - добавил он.

"Шагом в неверном направлении" назвал действия Тегерана и представитель МИД России Михаил Камынин. "Он идет вразрез с решениями МАГАТЭ и заявлением председателя Совета Безопасности ООН", - заявил в среду представитель российского внешнеполитического ведомства.

"Надеемся, что Иран правильно воспримет озабоченность мирового сообщества и предпримет шаги по выполнению на практике документов МАГАТЭ, - приводит слова дипломата агентство ИТАР-ТАСС. - Эти решения включают призыв к приостановке всех работ по обогащению урана, в том числе научных исследований".

Тегеран, однако, уже отверг призывы Москвы. "Ядерная деятельность Ирана подобна водопаду, который уже начал падать. Его не остановить", - заявил высокопоставленный представитель иранских властей корреспонденту агентства Рейтер.

Сохранить лицо

УРАНОВЫЙ ЦИКЛ
Урановая руда очищается и формируется в твердый продукт, известный под названием желтый кек
Желтый кек конвертируется в газ путем нагрева до приблизительно 64 градусов по Цельсию
Газ прогоняется через центрифуги, в которых отделяются его изотопы. Процесс повторяется до тех пор, пока уран не оказывается обогащенным
Низкообогащенный уран используется в качестве ядерного топлива
Высокообогащенный уран может применяться в ядерных боеголовках
 
В среду в Тегеран приезжает глава Международного агентства ООН по атомной энергии (МАГАТЭ) Мохаммед Барадеи, который в ходе встреч с руководством страны надеется найти выход из кризиса. В конце апреля он должен ознакомить с результатами своей работы Совет Безопасности ООН, члены которого после этого рассмотрят очередные шаги в этом направлении.

Соединенные Штаты, Великобритания и Франция выступают за введение санкций в отношении Ирана, однако два других постоянных члена Совета Безопасности - Россия и Китай - могут выступить против.

Тем не менее, некоторые дипломаты в Вене, где находится штаб-квартира МАГАТЭ, полагают, что сделанное иранским президентом заявление позволит Тегерану пойти на некоторые уступки без опасения "потерять лицо" на международной арене. Как передает из австрийской столицы корреспондент Би-би-си Бетани Белл, эти дипломаты говорят, что Иран может решить приостановить работы по обогащению урана, чтобы не допустить жестких мер со стороны Совета Безопасности.

Иранские власти утверждают, что располагают 164 центрифугами, каскада которых достаточно для того, чтобы процесс обогащения урана достиг "промышленных масштабов". Тем не менее, в результате этого процесса может производиться лишь низкообогащенное сырье.

Чтобы добиться высокой степени обогащения, необходимой для производства ядерных боеголовок, Тегерану понадобятся тысячи центрифуг, и эксперты говорят, что до реализации этого сценария может пройти еще несколько лет.

Впрочем, по словам обозревателя Би-би-си Пола Рейнолдса, иранские специалисты, вероятно, надеются овладеть и этой технологией: с этой целью рядом с ядерным центром в Натанцу уже строится специализированное предприятие.

К оглавлению

Тегеран повысил ставки, заявляя, что обогащает уран

Цитируется по ИноСМИ.Ру. Автор - Марк Саппенфилд (Mark Sappenfield), 12 апреля 2006

Вашингтон. На этой неделе президент Буш (George W. Bush) и его команда вновь и вновь повторяли свою позицию по иранской ядерной программе: Америка хочет дипломатического решения, и любые предположения, что она склоняется к неизбежности удара по Ирану, являются "ничем не обоснованными".

В то же время, однако, г-н Буш остается непреклонным в своих заявлениях, что ядерный Иран неприемлем, и что для предотвращения появления у него ядерного оружия "не исключаются никакие варианты действий".

Поступившие во вторник сообщения, что Иран сегодня производит обогащенный уран для атомных реакторов - что считается первым шагом в направлении создания ядерного оружия - усилили ощущение, что Америка и Иран идут курсами, которые грозят катастрофой. Новая статья в журнале "The New Yorker" утверждает, что администрация США вновь встала на тропу войны.

Однако посреди всей этой суеты мы видим попытку сформировать дебаты, которые были бы более здравыми, чем те, что велись перед иракской войной. В то время как военная акция не кажется определенной, намеки на нее ставят вопросы относительно применения силы и того, что этим может - а что не может - быть достигнуто.

Представляется вероятным, что высокоточные авиаудары могли бы отбросить ядерную программу Ирана назад, по меньшей мере, на год, а возможно - на несколько лет. Вопрос в том, оправдывает ли подобная задержка возможные последствия: укрепление деспотического режима внутри Ирана и возрастание вероятности терроризма в соседнем Ираке и в регионе.

"Военный вариант связан с множеством издержек, - говорит специалист по Ирану из вашингтонского Американского института предпринимательства (American Enterprise Institute) Майкл Рубин (Michael Rubin). - Но не станут ли издержки более высокими, если Исламская Республика Иран получит ядерное оружие?"

Иран стал ближе к ядерному оружию

Поступившие во вторник из Ирана сообщения заставляют считать, что эта страна приблизилась к тому, чтобы приобрести способность создать ядерное оружие. В сделанном во вторник заявлении говорилось, что Иран сегодня имеет 164 центрифуги, которые производят более концентрированный уран. Ирану понадобились бы тысячи подобных центрифуг, чтобы произвести достаточно топлива для изготовления ядерного боеприпаса - а руководители этой страны настаивают на том, что их программа преследует цель использования атомной энергии исключительно в мирных целях - но это уже забота международных чиновников.

Мало кто из аналитиков проблем безопасности считает, что Иран действительно применит ядерное оружие против Соединенных Штатов. Это сложившаяся нация, которая руководствуется в такой же мере соображениями самосохранения, что и приобретения мощи.

В самом деле, террористические связи Ирана способны причинить куда больший урон, чем они причиняют сегодня.

Но Иран не имеет желания подтолкнуть США или Израиль к массированному ответному удару, говорит Стивен Биддл (Stephen Biddle) из американского Совета по международным отношениям. "Если бы Иран применил ядерное оружие по Нью-Йорку - или если бы такое применение можно было проследить до Ирана - тогда Тегеран бы пал. . . и иранцы это знают".

Более вероятно, что Иран стал бы наращивать свою террористическую деятельность, зная, что противники будут менее склонны к сильным ответным действиям против ядерного противника. По мнению д-ра Рубина, в случае провала дипломатических усилий это все-таки делает военный удар "меньшим из двух зол".

Поскольку сухопутные войска США полностью задействованы в Ираке и Афганистане, наиболее вероятным вариантом действий являются авиаудары по ядерным объектам Ирана. Такая операция может потребовать 5 суток, говорит отставной полковник ВВС США Сэм Гардинер (Sam Gardiner), в конце 2004 года участвовавший в учениях по такому сценарию.

Некоторые объекты, в частности, центрифуги в городе Натанз, являются очевидными целями для удара, и поразить их будет сравнительно нетрудно. Другие объекты менее хорошо известны или более сильно заглублены в землю, а это порождает слухи относительно того, что США, возможно, применят специальное ядерное оружие, предназначенное для глубокого проникновения в землю и уничтожения сильно защищенных бункеров.

Хотя такая возможность не исключается, министр иностранных дел Великобритании Джек Стро (Jack Straw) назвал это предположение "совершеннейшим бредом", а аналитики согласны во мнении, что это стало бы пагубным для американских интересов на Ближнем Востоке.

Применение обычного оружия достаточно проблематично. Специалисты вроде полковника Гардинера не только сомневаются, сумеет ли Америка обнаружить и уничтожить все нужные цели, но они также не уверены в том, что даже успешная атака оправдает издержки.

"Никакие из военных вариантов не годятся", - заявляет Гардинер.

Любые авиаудары по Ирану, какими бы точными и ограниченными они ни были, будут восприняты там как объявление войны. "Существует тенденция считать авиаудары быстрой хирургической операцией, которая не доходит до масштабов войны, - говорит д-р Биддл. - Это ошибка".

Иран, безусловно, ответит на авиаудары более агрессивной кампанией терроризма, говорит он и другие, а поскольку американские войска находятся в соседнем Ираке, они могут стать первыми целями. Иран мог бы также попытаться закрыть узкий Ормузский пролив - через который должны проходить все следующие по Персидскому заливу суда, в том числе нефтеналивные танкеры.

Внутренняя борьба в Иране

В определенном отношении, однако, самый большой эффект от авиаударов может быть в самом Иране. Многие годы более молодое поколение иранцев, стремящихся к демократическим реформам, ведет борьбу против иранского правительства автократических религиозных деятелей, которые выступают за уничтожение Америки и Израиля.

Однако, в отличие от Ирака, разобщенной страны, которая, по существу, стала порождением британского империализма, Иран имеет национальную историю, которая уходит своими корнями в тысячелетия, когда Иран еще назывался Персией. А в любой стране нападение иностранной державы, скорее всего, усилит поддержку народом своего правительства.

"Иранцы - яростные националисты", - говорит Рубин.

Он считает, что США могли бы несколько смягчить такую реакцию, атаковав одновременно также репрессивные символы режима, например, Министерство информации и сторожевые вышки самой зловещей политической тюрьмы в стране.

Однако другие видят в истории иной урок. Когда в 1953 году Америка помогла свергнуть иранское правительство, ярость иранцев вылилась в кризис с заложниками в 1979 году. И сегодня США и Иран, возможно, снова идут курсами, которые вновь отравят их взаимоотношения на целое поколение.

Тревожит то, что США могут напасть на Иран еще до того, как будут исчерпаны все другие варианты действий. Действительно, Америка и Иран все еще не ведут прямых дипломатических переговоров и используют Европу в качестве посредника.

С учетом того, что Иран находится в окружении американских войск - в Афганистане на востоке и в Ираке на западе - некоторые высказывают предположение, что все еще возможен дипломатический выход из тупика: прямое предложение США Ирану гарантий безопасности и сотрудничества в осуществлении его ядерной программы.

Вот что говорит бывший посол США в НАТО Роберт Хантер (Robert Hunter): "Если попытаться и потерпеть неудачу, вы, по крайней мере, получите обстоятельства, которые проясняют вопрос".

К оглавлению

США готовы нанести ядерный удар по Ирану

Так утверждает известный американский журналист

Газета Известия, 11:35 10.04.06. Автор - Елена Шестернина.

Американская администрация разрабатывает план "превентивного удара по иранским атомным объектам". Причем, как утверждает американский еженедельник The New Yorker, Пентагон готовится использовать в том числе бомбы с ядерным зарядом.

Официальный Вашингтон никак не комментирует эти данные. Однако эксперты уверены: США не осмелятся использовать против Тегерана ядерное оружие.

Появившиеся же сведения - очередная попытка оказать давление на президента Ирана Махмуда Ахмадинежада.

Сенсационную информацию о том, что Вашингтон во второй раз в истории, спустя 60 лет после бомбардировок Хиросимы и Нагасаки, готов применить ядерное оружие, распространил автор многочисленных журналистских расследований из The New Yorker Сеймур Херш. Именно с его подачи в свое время стало известно об издевательствах в иракской тюрьме "Абу-Граиб" - публикация обернулась многочисленными судами и приговорами в отношении американских военных. На этот раз репортер ссылается на некие высокопоставленные источники в разведке и Пентагоне.

Источники утверждают: Белый дом готовится использовать во время операции против Ирана ядерное оружие. Бункеры, в которых расположены подземные объекты, якобы планируется разрушить тактическим атомным оружием типа боеголовки B61-11.

По словам неназванных представителей Пентагона, "это единственный способ остановить иранскую ядерную программу". Буш "абсолютно убежден в том, что Иран намерен получить атомную бомбу", приводит журналист слова "источника, близкого к Белому дому". Список объектов, по которым будет нанесен удар, уже готов: первая цель - завод по обогащению урана в Натанце примерно в 320 километрах к югу от Тегерана.

Косвенное подтверждение того, что Вашингтон готов развязать войну с Тегераном, появилось накануне и в британских СМИ. Газета The Telegraph сообщила: Пентагон разрабатывает план удара по ядерным объектам Ирана ракетами с бомбардировщиков В2 и с подводных лодок. К тому же несколько дней назад в британском Министерстве обороны прошло секретное совещание - как раз по поводу "иранской проблемы". Там обсуждали, что делать Лондону, если американцы решатся напасть на Иран.

Как уверен Сеймур Херш, администрация США не собирается ждать результатов обсуждения иранской проблемы в Совете Безопасности ООН. И Белый дом готовится свергнуть "нового Гитлера", как теперь там именуют Махмуда Ахмадинежада.

"Администрация считает, что единственный способ решить проблему - поменять власть в Иране, а это означает войну", - говорит источник в Пентагоне.

Первый шаг к войне, утверждает The New Yorker, уже сделан: американцы за последние месяцы заметно расширили агентурную сеть в Иране. "На территорию страны постоянно проникают все новые группы американского спецназа, которые собирают данные о возможных целях и устанавливают контакты с представителями антиправительственно настроенных национальных меньшинств, - пишет Херш. - Кроме того, самолеты ВМС, действуя с авианосцев в Аравийском море, имитируют миссии по доставке ядерного оружия".

Ни Госдепартамент, ни Белый дом, ни Пентагон пока никак не отреагировали на информацию The New Yorker. Тегеран же назвал публикацию "очередным этапом психологической войны, развязанной Вашингтоном". "Мы рассматриваем данные публикации как проявления психологической войны, свидетельствующие о фактическом бессилии США", - заявил в воскресенье официальный представитель МИД Ирана Хамид Реза Асефи.

"Они просто пугают"

Главный научный сотрудник ИМЭМО РАН Георгий Мирский:

"Никакого ядерного удара быть не может - это исключено на сто процентов. Не может быть и речи о том, чтобы после Хиросимы кто-то первым применил ядерное оружие - тем более американцы. Возможен удар обычных ВВС по определенным ядерным объектам Ирана. Но и это маловероятно.

Сейчас в американском руководстве борются две тенденции. Одни считают, что, пока Буш у власти и пока он не разделался с прошлыми грехами (то есть с Ираком), нечего думать о новой войне, тем более что в этом году предстоят частичные выборы в конгресс. Но есть и те, кто призывает смотреть дальше и думать не о выборах в ноябре, а о том, чтобы через несколько лет не оказаться в сложном положении - когда Иран, как в свое время Северная Корея, объявит, что у него уже есть бомба. А как проверить - есть или нет? Вот для этого и нужно уже сейчас искалечить атомную промышленность Ирана. Кто победит в этом споре, трудно сказать.

И все же я думаю: никаких военных операций не будет. История с Ираком показала, как можно сесть в лужу, объявляя, что у противника есть атомное оружие. Сообщения о возможном ударе распространяются главным образом для того, чтобы напугать иранцев. Дать понять Ахмадинежаду, что он играет с огнем.

Иранцы же используют эти угрозы США, чтобы мобилизовать народ, ведь что может быть лучше для мобилизации, чем внешняя угроза. И на этот раз Ахмадинежад, потрясая кулаком, скажет: "Вот видите, до чего империалисты доходят: они даже атомную бомбу против нас готовы применить". Но не исключена и другая реакция: президент ведь может и подумать: а чем черт не шутит?

К оглавлению

Военная операция США против Ирана становится все более вероятной

Цитируется по ИноСМИ.ру. Автор - Юлия Раабе (Julia Raabe), 12 апреля 2006

Возражения президента США Джорджа Буша (George W. Bush), связанные с сообщениями в средствах массовой информации о том, будто американская администрация активно разрабатывает план нанесения военного удара по Ирану, не были четко сказанным "нет". Статьи - "чистая спекуляция", сказал он. По его словам, основное внимание уделяется дипломатическому урегулированию ядерного спора с Тегераном. Но четкой позиции по поводу вопроса о возможности проведения военной операции, постоянно привлекающего всеобщее внимание, президент, в очередной раз, так и не занял.

Это не удивляет, поскольку является прежде всего частью дипломатической игры. В конце концов, речь идет о том, чтобы не допустить, чтобы Иран стал обладателем атомной бомбы. Для этого Тегеран должен пойти на условия содружества стран. Исключать какой-то возможный вариант заранее и таким образом лишать себя средства давления - с американской точки зрения - было бы просто легкомысленно.

Но одна лишь мысль об иранском ядерном оружии (в том, что Тегеран стремится иметь его, в администрации все равно никто не сомневается) - является для администрации США настолько ужасным сценарием, что цели его недопущения может быть подчинено все остальное.

Конечно, военный удар по ядерным объектам Тегерана был бы по самым разным причинам глупостью. Но прошлое - прежде всего, если исходить из того, как планировалась война в Ираке (параллели с которой уже наблюдаются в действиях против Ирана), - свидетельствует, что благоразумные, взвешенные действия не отвечают логике, которой руководствуется самопровозглашенный светоч демократии и свободы Буш.

К этому надо добавить, что Тегеран, несмотря на многолетние усилия, продемонстрировал невосприимчивость к переговорам и давлению. Содружество стран в основном бессильно перед ним. То, что Иран, имеющий 164 действующих центрифуги, демонстрирует очевидный прогресс в области обогащения урана, возможно, как раз и делает военную операцию вероятной.

К оглавлению

Preventing a Nuclear-Armed Iran: Will China and Russia Help?

Heritage Foundation, April 7, 2006. by The Honorable Sam Brownback
Heritage Lecture #934.

In a speech last week, I called for increased support for programs aimed at promoting democracy inside Iran. I also suggested, among other things, a suspension of World Bank lending to Iran and for Secretary of State Rice to appoint a special envoy for human rights in Iran to coordinate democratic reform within the country along with international organizations. My purpose was to encourage a congressional debate about specific initiatives to address the Iranian threat.

Today, I would like to extend the scope of discussion and talk about the broader implications of the threat from Iran. I will also outline some prescriptions designed to address those larger concerns.

Threats to the Free World

I believe--as Ronald Reagan did during his years defending the free world against Communism and the nuclear threat posed by the Soviet Union--that we are today also engaged in a broader defense for the free world.

In recent days, the world has focused on the escalating violence over a dozen cartoons published by a Danish newspaper. Some are suggesting that this demonstrates a disturbing trend toward a violent clash of cultures. My sincere hope is that it will not lead to that. Continued violence will only fuel the jihadist call by al-Qaeda and its cells operating actively in Iraq and planning actions in sleeper cells around the world.

This is extremely troubling and requires our utmost focus. In addition, there are other trends that threaten the free world.

There is a disturbing reincarnation of socialist and nationalist dictatorships raising their heads around the world and even in our own back yard. You see it in places like Venezuela and Bolivia, stoked in no small part by Cuba, and also in Central Asia, and troubling trends in Russia and China. Perhaps we shouldn't make too much of this, but I understand that President Ahmadinejad of Iran recently accepted an invitation from Fidel Castro to visit Cuba. I don't know if they will be meeting to discuss radical Islam, but I'm sure they will be discussing their mutual interests in opposing the West and the rest of the free world.

Even among some who are considered our allies, countries that we played some role in liberating, you see the same strains of socialism, nationalism, and attacks on basic universal values often vented through anti-American rhetoric.

We saw some of this in the discussion leading up to the Iraq war from our European allies. We see it in places like South Korea, a key ally in Northeast Asia, and how these strains actually become reflected in the differing approaches to the threat posed by North Korea.

I'm not suggesting that those who disagree with us on Iraq or the war on terrorism are, therefore, necessarily against us. In fact, for the most part, we share many of the same values, and many of these countries either are or want to be on the same side with us--with the free world.

Key Countries, Wrong Signals

But if you see the way countries are coalescing and shifting, you begin to see a clear dividing line emerging. On one side are those willing to fight and defend our way of life in free and open societies. On the other are those who don't.

How we in the West send the appropriate signals to those who straddle the middle will significantly affect the outcome of this battle.

Two key countries that are sending the wrong signals are Russia and China.

You see this most clearly in our differing approaches to Iran, but you also see it in the six-party talks regarding North Korea, in energy security and democratization steps in Central Asia and the Caucasus, in the recent decision by Russia to invite the Hamas leadership for discussions, and in the two countries' approaches to countries around the world and in our own backyard--especially in China's economic outreach to countries in Asia, South America, Central Asia and Africa.

Part of the problem over Iran is that it has effectively bought U.N. Security Council vetoes from China and very likely Russia. Iran is reported to have signed deals valued at $100 billion or more with both of these countries and others. Russia is similarly securing regime survival by leveraging, if not blackmailing, its way through energy--as we recently saw in Georgia and Ukraine--by threatening Europe to the point of rendering it ineffective and incapable of confronting Russia and, in the process, Iran.

It's important that we are very clear-eyed about this and not get distracted by our necessary engagement on things like cooperation on the global war on terrorism, or the need for a comprehensive energy security strategy, or even things like threat reduction cooperative agreements.

Advancing Toward Victory

The battle for the free world will be fought on many levels, but just as Reagan said of the Cold War, our goal in this battle is not to somehow survive it, but to end it victoriously.

And in order to make sure we do, here are a few points to keep in mind.

One, we have to keep our military strong and agile. Before 9/11, our defense policy was based on a simple premise: The United States does not start fights; we will never be an aggressor. That is still our policy today.

But in this post-9/11 world, we will do whatever is necessary--even if it means pre-emptive surgical actions--to make sure that a 9/11 never happens again. We will always maintain our strength in order to deter and defend against aggression and to preserve our freedom and maintain peace.

Two, we should review and if necessary step up our missile defense program. Only last week, President Putin boasted that Russia had tested a missile system that no one else in the world has. I'm not sure what that means, but I know what our response should be. President Bush was absolutely correct in withdrawing from the ABM Treaty to make sure that we can continue to defend against such continuing threats.

We forget that it was only in 1991 that our troops during the first Gulf war were actually killed by missiles. A single SCUD missile hit a U.S. military barracks in Dhahran, Saudi Arabia, killing 28 of our soldiers and wounding 99.

Today, our capacity to shoot down even a relatively crude SCUD missile is not much improved from that time. Our forces in Iraq and Korea--and the civilian populations they defend--have almost no means of protection against Iranian or North Korean ballistic missiles armed with both chemical and conventional warheads.

With no missile defenses, an attack by North Korea on the Korean peninsula or Japan, or Iran attacking Iraq or Israel, could result in tens or even hundreds of thousands of casualties.

We know for a fact that both Iran and North Korea have pursued an aggressive ballistic missile program and have been closely engaged with each other on their respective programs.

Three, we must develop the equivalent of a Manhattan project for energy security. Let me read you something which may put this into perspective:

We know that we are paying a high price in dollars for imported oil--how much are we paying in loss of independence and self-respect?... Are we choosing paths that are politically expedient and morally question-able? ... Are we as Americans so thirsty for oil that we'll forget the traditions upon which our country is founded and let our foreign policy be dictated by anyone who has oil for sale?

Those prophetic words are from a radio broadcast by Ronald Reagan back in July 9, 1979, during the Iran hostage crisis.

Along with Senator Lieberman and others, I introduced the Energy Security Bill to use existing technologies with a variety of tax incentives to reduce our dependence on oil. Fifty percent of Americans drive less than 20 miles a day. If we give consumers a viable choice other than petroleum to cover that distance, while allowing petroleum for longer distances, then our dependence on hydrocarbons from unstable regimes will be drastically reduced.

Four, we must coordinate our intelligence operations with the Patriot Act. The U.S. recently caught four Iraqis crossing over from Mexico. Our immigration policy must be legal and fair to those who follow the rules and catch and punish those who don't.

Finally, we need to develop some multilateral forum to recommit nations to basic and universal rules of human liberty and dignity. These principles will not only include security and economic dimensions but the human dimensions as well.

It is clear that there is no clear leadership on this at the United Nations. We need an honest forum in which we begin the work of holding members accountable for their failure to observe well-established human rights norms.

We're not lacking in venues, but we do need a cohesive political will to do something. I realize that the Council for a Community of Democracies, the Council of Europe, the Organization for Security and Cooperation in Europe, and other organizations already seek to promote democracy and human rights outside of the U.N. framework.

But these organizations, as one Heritage analyst said, vary in their formal structures, binding commitments, and supporting structures and bureaucracies. I'm not sure if it's possible to modify one of these organizations to remove limits on membership or regional scope and extend its focus, but we must try.

For example, the OSCE performs useful tasks, but is Eurocentric by its charter and membership. Getting it or other multilateral organizations to broaden their mission may be a route to including the Middle East and possibly other regions.

I'm not going to commit what would clearly be heresy here at Heritage and suggest a new multilateral institution. But I do believe we need to create a venue for committing nations to observe basic human rights and freedoms and apply some of the underlying principles, such as the Helsinki Accords, that animated these institutions. This will require a commitment from the highest levels of key governments.

In this forum, we must boldly refer to those who are against freedom and open societies for what they are, and we must have the courage to challenge the leaders in those countries that support these groups and others who speak only of détente.

If you listen to those who attack us, all you hear about is America's problems. I know that I'm preaching to the choir, but it never hurts to be reminded that our heritage and our nation and its role in the world are both sound and principled--and necessary.

To quote a Chinese newspaper editor who was being harassed by Chinese authorities:

I wonder if anybody has thought what the situation would be if there were not in existence the United States--if there were not this giant country prepared to make so many sacrifices.

We are making sacrifices around the world--our troops in Iraq and Afghanistan, our diplomatic missions around the world, and ordinary Americans in the course of their daily lives.

We have to seize the opportunity today in the leadership the American people have entrusted to us to create common interests and ensure the forward progress of liberty. Otherwise, we'll have other threats.

We must push for the values that make us an exceptional nation--such universal principles as human rights and dignity, religious freedom, and democratic governance. Conservatives must lead this issue.

A Tighter Squeeze on Iran

Let me offer one other suggestion on Iran. As some of you may recall, back in 1982, President Reagan was faced with the problem of preventing the construction of a natural gas pipeline from the communist-controlled and Soviet-dominated East into Western Europe. He imposed sanctions against any U.S. oil companies participating in the project. He was immediately undermined by European allies who circumvented the sanctions and allowed their own energy companies to replace U.S. contractors.

Reagan didn't budge. Instead, he applied portions of the Export Control Act and announced that he was extending the sanctions to include any foreign companies that were using U.S.-licensed technology. If, for example, a French company used U.S.-licensed technologies on the pipeline, that company could not sell in the U.S. market.

European leaders were outraged, and a compromise followed.

In exchange for backing down, Reagan got the Europeans to commit to tightening loans, dramatically reducing the size of the natural gas projects and tightening controls on technology exports.

If some of our allies fail to support a tighter squeeze on Iran, President Bush should consider a similar move, especially against China and Russia. Russia and China, like the former Soviet Union, need international technological and management support to keep their activities going.

And no international company is going to treat lightly exclusion from the U.S. market in exchange for a contract with the Iranian government.

In closing, let me say that Tehran has no interest in seeing a stable, democratic Iraq next door. That is certainly an additional reason why we must succeed in Iraq.

There is no other way. Only by facing the prospect of economic collapse, brought on by massive American and international pressure--and a successful Iraq--will Iran be motivated to do the right thing.

Back in 1974, Reagan said,

The dustbin of history is littered with the remains of those countries that relied on diplomacy to secure their freedom. We must never forget...in the final analysis...that it is our military, industrial and economic strength that offers the best guarantee of peace for America in times of danger.

That is as true today as it was back in the dark days of the Cold War.

We are similarly engaged in a war of our generation. And as Reagan said of his battle, we can't just survive this war and hope that future generations will somehow finish the job. It is up to us to win it. And we will!

К оглавлению

At the White House, Engaging Iran With Words Over Action

The New York Times, By DAVID E. SANGER and ERIC SCHMITT
Published: April 12, 2006

WASHINGTON, April 11 — One of President Bush's most senior foreign policy advisers spoke with unusual candor last week about the quandary the White House faces as it tries to confront Iran.

"The problem is that our policy has been all carrots and no sticks," the adviser told a gathering of academics and outside strategists, according to members of the audience. "And the Iranians know it."

It is partly for that reason, other administration officials say, that President Bush and his aides see some benefits in the increasing public discussion about what the White House may do if diplomacy fails to persuade Iran to halt what they suspect is a nuclear weapons program.

Iran's announcement on Tuesday that it had succeeded in enriching uranium — a significant step toward building a weapon, which most experts believe is still years away — is bound to heighten the escalation of threats between Washington and Tehran.

Even before the announcement, news accounts in recent days of what airstrikes could look like, appearing in The New Yorker, The Washington Post and elsewhere, served as what one senior official called "a reminder" to the Iranian government and to Europe, Russia and China "of where this could go one day."

But at the Pentagon and elsewhere in the administration, officials say the prospect of military action remains remote in the short term and highly problematic beyond that.

The issue remains delicate within an administration that has identified Iran as a major threat. The senior adviser who spoke candidly at last week's gathering did so only under ground rules that guaranteed him anonymity, and members of the audience reported his comments on the condition that they also not be identified.

"Is it a good thing for the Iranians to think there are occasions where the U.S. would use force? Sure," said Eliot A. Cohen, a professor at Johns Hopkins University who directed the Air Force's definitive study of the first war against Iraq. "But I don't get a sense that people in the administration are champing at the bit to launch another war in the Persian Gulf."

Others suggest that the vague drumbeat of talk about military action may be less aimed at Tehran than at China and Russia — two countries that have said they oppose even the threat of economic sanctions against Iran, much less threats to set back the Iranian program by obliterating its facilities.

"In Tehran, the threat of military action is double-edged," said Ashton B. Carter, a Harvard security expert who worked on nuclear issues in the Clinton administration. "It may scare the leadership, but it could also cause people to rally around the leadership. Where it's most effective is showing the Russians and the Chinese that we are serious about stopping this program."

The question is how serious, and on that question the administration seems happy to create a strategic fog. Officials at the Pentagon say military planners are examining and updating a variety of contingencies for possible military action against Iran. But they quickly add that such updates are routine.

On Tuesday, as the Iranians were announcing that they had successfully enriched a test amount of uranium, Defense Secretary Donald H. Rumsfeld dismissed the growing tempo of reports about plans to attack Iran as a "fantasy land" and insisted that the administration was sticking to the diplomatic track in its dealings with Tehran.

Yet when asked whether he had directed the military's Joint Staff or Central Command to update or refine the contingencies the military is preparing for Iran, Mr. Rumsfeld bristled. "The last thing I'm going to do," he said, "is to start telling you or anyone else in the press or the world at what point we refresh a plan or don't refresh a plan, and why. It just isn't useful."

He said he had yet to hear expert opinion from government analysts about what Iran's declaration a few hours earlier meant.

Mr. Rumsfeld was nearly alone among administration officials in saying anything about the issue publicly. Others throughout the government, and even some outsiders who maintain close ties to those in authority, had to be promised anonymity before they would talk about the nuances of military planning.

Some officials, from a range of agencies including the Defense Intelligence Agency and the Central Command, which oversees military operations in the Middle East, said there was none of the feverish planning that took place in the prelude to the Iraq war, and no indication that the White House was seeking an explanation of its military options.

"The strike plans have been in place for some time," said one former senior Pentagon official who is in close touch with his former colleagues.

Tactically, eliminating Iran's nuclear sites, experts say, would require 600 to 1,000 air sorties to make sure that underground sites were destroyed.

Strategically, the task would be more enormous, because the United States would have to be prepared to stop Iran from interfering with oil shipments coming out of the Gulf, to cut off terrorist attacks, and to keep Iran from inciting uprisings in southern Iraq.

Secretary of State Condoleezza Rice told a foreign diplomat who visited her recently that to use military force to eliminate Iran's nuclear sites would be an extraordinarily difficult task; President Bush all but dismissed it as a near-term option to some lawmakers who, on condition of anonymity, relayed the essence of their discussion.

According to current and retired senior military officers and Pentagon officials, the military options against Iran range from a limited overnight strike by cruise missiles or stealth bombers aimed at nuclear-related activities, to a much larger series of attacks over several days against not only nuclear-related sites, but also other government targets, including the country's Revolutionary Guard and its intelligence headquarters.

Iran's large uranium-enrichment complex at Natanz, including an unfinished hall for 50,000 nuclear centrifuges that sits empty more than 50 feet underground, could be destroyed with earth-penetrating conventional bombs. Its conversion facility at Isfahan is above ground and easier to hit.

But senior officers warned that attacking targets in Iran would be much more difficult than the air campaign against Iraq in 2003. Iran's air defenses are more formidable. Many nuclear-related targets are dispersed across the country or buried deep underground. And United States intelligence analysts acknowledge that they do not know where all of Iran's secret nuclear-related activities are situated.

"Iran poses a very difficult target set," said one former top officer who was involved in target planning. "It's a bigger country, with more rugged terrain. It would be very difficult to take down."

Those officers and Pentagon officials, as well as independent military specialists, emphasized that there were no indications that airstrikes or commando attacks were imminent, and that any military action would most likely unleash a series of retaliatory strikes from Tehran.

"The consequences of U.S. strikes are enormous," concludes a new report by Anthony H. Cordesman and Khalid R. Al-Rodhan of the Center for Strategic and International Studies in Washington.

The report, released Friday, warned that Iran could retaliate by firing missiles at United States troops in Iraq and Afghanistan, by using proxy groups in Iraq to attack American soldiers there, and by sending suicide bombers to the United States.

К оглавлению

Iran Details Nuclear Ambitions; Rice Urges 'Strong Steps'

The New York Times, By NAZILA FATHI and CHRISTINE HAUSER
Published: April 12, 2006

TEHRAN, April 12 — A day after President Mahmoud Ahmadinejad announced that Iran's engineers had advanced to a new phase in uranium enrichment, a top nuclear official reaffirmed today that Iran plans to press ahead with expansion of the country's nuclear program by installing and operating thousands of centrifuges in the coming years.

Secretary of State Condoleezza Rice said today at the State Department that the U.N. Security Council will need to consider Iran's new move and take a "strong step."  

Men in traditional uniforms danced Tuesday during a parade in Mashhad and lifted containers said to hold uranium enriched by Iran.

Iran's declarations about its nuclear program drew international criticism and concern today from several countries, including Russia, China and the United States, where Secretary of State Condoleezza Rice called for "strong steps" from the United Nations Security Council.

Following Mr. Ahmadinejad's announcement that Iran had joined the group of nuclear nations, the deputy head of Iran's atomic energy organization, Muhammad Saeedi, was quoted today as saying that Iran had told the International Atomic Energy Agency that it will press ahead and start operating 3,000 centrifuges by late 2006 with further expansion to 54,000 centrifuges.

"We will expand uranium enrichment to industrial scale at Natanz," Mr. Saeedisaid, according to the ISNA news agency referring to Iran's main enrichment facility. Iran's plans for industrial enrichment facilities of some 50,000 centrifuges have been known for some time, but the timing of Mr. Saeedi's remarks today, on the heels of the Iranian president's speech, underscored the country's determination to pursue its long-term program despite international demands that it stop.

Ms. Rice said that President Ahmadinejad's announcement would further isolate Iran and that the Security Council, when it meets again, will need to consider Iran's new move.

"It will be time when it reconvenes on this case for strong steps to make certain that we maintain the credibility of the international community on this issue," she said. "We are consulting now, and when the Security Council reconvenes, I think it will be a good time for action. We can't let this continue."

Russia joined the international criticism over Iran's announcement, with a Foreign Ministry spokesman calling it "a step in the wrong direction." The announcement appeared to scuttle Russia's proposed compromise for settling the confrontation over Iran's nuclear program: a joint-venture to enrich uranium outside of Iran, under Russian and international scrutiny.

The foreign minister, Sergy V. Lavrov, however, later tempered Russia's criticism. He advised against a rush to judgment until after the I.A.E.A director general, Mohamed ElBaradei, ended his latest round of negotiations in Iran, noting that Iran had "never stated that it is striving to possess nuclear weapons."

Some of the country's ruling clerics also declared on Tuesday that the nation would now speed aheadto produce nuclear fuel on an industrial scale.

Altogether, Iran's recent remarks appear to be designed to convince the West that the program will not be suspended, setting the stage for talks due to take place on Thursday in Iran between Iranian officials and Dr. ElBaradei.

Dr. ElBaradei is expected to make another appeal for Iran to halt its enrichment program and avoid a confrontation with the West. He is required to report back to the Security Council by April 28 on whether Iran has agreed to the demand late last month that it shut down its facilities within 30 days.

China expressed concern today but said it was not convinced the Security Council needed to take a tougher line on the issue. China's United Nations ambassador, Wang Guangya, told reporters at the United Nations that for now, the I.A.E.A should remain in charge of the crisis over Iran's nuclear ambitions rather than the Security Council, Reuters reported.

He said the five permanent members of the Security Council, and Germany, planned to meet again "in a few days to discuss and take note of the situation.

"I do hope the Iranians will take note of the reactions and be more cooperative with the I.A.E.A. and also with the Security Council," Mr. Wang said, according to Reuters. The White House, which has charged that Iran is secretly trying to develop fuel for nuclear weapons, said after Mr. Ahmadinejad's remarks on Tuesday that Iran was "moving in the wrong direction." The National Security Council announced that the United States would work with the United Nations Security Council "to deal with the significant threat posed by the regime's efforts to acquire nuclear weapons."

On Tuesday, the president, Mr. Ahmadinejad, in front of a large, carefully staged and nationally televised celebration in Mashhad, announced that Iran had mastered a stage of the nuclear process. "The nuclear fuel cycle at the laboratory level has been completed, and uranium with the desired enrichment for nuclear power plants was achieved, " he said.

Outside experts said that while the country appears to have passed a milestone — one it has approached before with smaller-scale enrichment of uranium — the announcement may have had less to do with an engineering feat than with carefully timed political theater intended to convince the West that the program is unstoppable.

The declaration also came at a time of intense speculation in Washington that preliminary plans are advancing to take military action against Iran's nuclear sites if diplomacy fails, an idea Secretary of Defense Donald H. Rumsfeld dismissed Tuesday as "fantasy land."

Today the Russian foreign minister, Mr. Lavrov, also firmly restated Russia's opposition to any use of force, a concern that has flared again in Russia following reports in The Washington Post and The New Yorker that the Bush administration was already drawing up plans for military strikes.

"If such plans exists, and we read reports about this in the mass media, they cannot solve this problem," Mr. Lavrov said during an appearance with Albania's foreign minister. "This can only create another explosive hotbed in the Middle East."

The Chinese ambassador, Mr. Wang, said that talk of sanctions or military options "will not be helpful under the current circumstances," according to the Reuters report.

European nations that have pressed for three years to persuade Iran to halt its fuel production program. And on Monday, President Bush repeated that his "stated goal" was that "we do not want the Iranians to have a nuclear weapon, the capacity to make a nuclear weapon, or the knowledge as to how to make a nuclear weapon."

For that reason, he has opposed allowing Iran to enrich uranium, even though Iran has signed the Nuclear Nonproliferation Treaty and has the right to produce fuel for nuclear power reactors.

If the Iranian declaration is correct, the enrichment and what appear to be rudimentary bomb-making documents that international inspectors have found in Iran suggest Iranians may now have most of the knowledge that Mr. Bush has sought to deny them.

At the least, they appear poised to be able eventually to expand enrichment on an industrial scale and, if they are determined to do so, enrich the uranium to levels necessary for an atomic weapon. But so far the quantities that the country has produced appear to be minuscule, and the enrichment level announced today — 3.5 percent — would work for producing power, not warheads.

Centrifuges are devices whose rotors spin very rapidly to enrich, or concentrate, a rare form of uranium known as uranium 235, which can then be used to fuel nuclear reactors or atom bombs. The 164 centrifuges Iran said it has strung together in a cascade are enough to test the technology, but with such a small number would take years to produce enough uranium for even one weapon.

Mr. Ahmadinejad reiterated that Iran's nuclear program was being developed for industrial and power purposes alone, and said his country "does not get its strength from nuclear arsenals."

Mr. Ahmadinejad was careful to position Iran as operating within the existing proliferation rules, saying his country's nuclear activities have been "under complete, unprecedented" supervision by the atomic energy agency.

But he did not mention that he has restricted the access of those inspectors to some sites in recent months, and that inspectors have yet to receive explanations of the documents that appear to have bomb designs, or an explanation of the centrifuge equipment and designs the country bought in the mid-1990's from Abdul Qadeer Khan, the Pakistani nuclear engineer who helped start Iran's program.

Mr. Ahmadinejad said Iran would continue to allow inspectors to watch its progress. "Today we are interested to operate under I.A.E.A. supervision what has been achieved," he said. "And what is going to be achieved in the future is within the framework of the rights of the nation."

Nazila Fathi reported from Tehran for this article and Christine Hauserfrom New York. Steven Lee Myers contributed reporting from Moscow, David E. Sangerfrom Washington, D.C. and William J. Broad from New York.

К оглавлению

Iranian Nuclear Weapons? The Uncertain Future of Iran's Nuclear Programs

by Anthony H. Cordesman and Khalid R. Al-Rodhan, Center for International and Strategic Studies. Working draft, revised April 12, 2006 -  http://www.csis.org/media/csis/pubs/060412_iran_uncertainty.pdf

К оглавлению

Iranian Nuclear Weapons? Options If Diplomacy Fails

by Anthony H. Cordesman and Khalid R. Al-Rodhan, Center for International and Strategic Studies. Working draft, revised April 7, 2006 - http://www.csis.org/media/csis/pubs/060407_irannucoptions.pdf

К оглавлению


В избранное