Отправляет email-рассылки с помощью сервиса Sendsay
  Все выпуски  

Регулярный обзор СМИ по психологии и тренингам


Информационный Канал Subscribe.Ru

Энциклопедия: Библиотечно-библиографическая БАЗА ЗНАНИЙ и ОПЫТА
"АТЛАС Аналитика"
www.atlas-analytic.com
Полнотекстовые Online ресурсы для науки, образования и бизнеса - услуги, продукты и ресурсы семейства "АТЛАС"
Корпорация "Индустрия ИНТЕЛЛЕКТА"
www.atlas-center.org
Рассылка библиотечно-библиографической Базы Знаний и Опыта "АТЛАС Аналитика"
www.atlas-analytic.com
::::: Мониторинг прессы и интернета в период c 15 июля 2004г. по 18 июля 2004г.,
составленный по материалам базы знаний и опыта "АТЛАС-Аналитика"
www.atlas-analytic.com
Глава: ПСИХОЛОГИЯ. ТРЕНИНГИ
ОБЗОР РОССИЙСКОЙ ПРЕССЫ

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Продолжаем публикации Е. Крюковой , посвященные курсу Школы бизнеса Открытого Университета «Управление различиями», разработанного британскими консультантами Розмари Томсон, Грэмом Селменом и Джимом Батлером

Цитаты:

" Психологам известен такой механизм, как перенос страстей с одного предмета на другой. Пример - сотрудник переживает, что его заставляют выполнять задание, которое ему не совсем нравится или сверхурочно, в то время как у него были другие планы на свое свободное время. Он не может выплеснуть свое раздражение на шефа и старших коллег, потому что чувствует свою зависимость от них. Но вот в отдел зашел курьер, клиент или партнер из соседнего отдела. И гнев выплескивается наружу. И наоборот - пришел клиент-хам, но менеджер вынужден ему улыбаться. Как только подворачивается невиновный, но более слабый коллега, раздражение немедленно выливается на него. Иногда простая ситуация вызывает конфликт, который превышает его по значимости - и все из-за того, что это был всего лишь повод... "

" Директор строительной компании N 1 решил принять участие в тендере на крупный дорогой заказ от правительственной организации, но его стремление вызвало противодействие его же собственной фирмы. Подчиненные привели множество аргументов, чтобы он отказался от этой затеи. Причина - они и так были загружены, а директор не «нарисовал» им никаких перспектив, не обещал премий, а просто приказал удвоить силы. Поэтому корпоративная борьба закончилась тем, что выиграла только одна сторона - подчиненные. Они саботировали решение. А в ней могло быть два победителя... В строительной компании N 2 отдел маркетинга предложил рекламно-маркетинговую кампанию. Но некоторые работники других служб считали, что она представит их фирму в невыгодном свете и выставит напоказ их недостатки. Борьба могла закончиться победой одной из сторон, но обе конфликтующие стороны собрались вместе и существенно доработали программу, после чего ею были удовлетворены все, и она принесла высокий результат. Это пример того, как можно добиться победы для обеих сторон... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Продолжаем публикации Е. Крюковой , посвященные курсу Школы бизнеса Открытого Университета «Управление различиями», разработанного британскими консультантами Розмари Томсон, Грэмом Селменом и Джимом Батлером

Цитаты:

" Самая распространенная причина -это разногласия в ценностях. Для одних работа - лишь повод получить зарплату. Их главная жизнь начинается вечером, в семье и в свободное время. Другие любят дело, которым они занимаются, и считают, что в него нужно вкладывать всю душу. Разногласия между ними трудно преодолеть. Вторые считают себя «профи» и не уважают «халтурщиков», хотя первые могут работать вполне удовлетворительно. Ценности могут касаться самых различных сторон жизни - среди профи разделяются те, кто стремится к успеху любой ценой, и те, для которых моральные ценности превыше всего. Если коллеги разошлись во мнении, куда развиваться компании и какими средствами достигать поставленных целей, это могут быть разногласия в убеждениях. Обычно они более поверхностные и легче улаживаются... "

" Психологам известен такой механизм, как перенос страстей с одного предмета на другой. Пример - сотрудник переживает, что его заставляют выполнять задание, которое ему не совсем нравится или сверхурочно, в то время как у него были другие планы на свое свободное время. Он не может выплеснуть свое раздражение на шефа и старших коллег, потому что чувствует свою зависимость от них. Но вот в отдел зашел курьер, клиент или партнер из соседнего отдела. И гнев выплескивается наружу. И наоборот - пришел клиент-хам, но менеджер вынужден ему улыбаться. Как только подворачивается невиновный, но более слабый коллега, раздражение немедленно выливается на него. Иногда простая ситуация вызывает конфликт, который превышает его по значимости - и все из-за того, что это был всего лишь повод... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Услуги по управлению строительными проектами (УСП), или в западной терминологии project management, как отдельный вид бизнеса в строительной отрасли Санкт-Петербурга существовали и раньше. Но их предложение, а главное качество, по общему признанию, не формировали рынок как таковой

Цитаты:

" Услуги по управлению строительными проектами (УСП), или в западной терминологии project management, как отдельный вид бизнеса в строительной отрасли Санкт-Петербурга существовали и раньше. Но их предложение, а главное качество, по общему признанию, не формировали рынок как таковой. Не велик был и спрос - в основном со стороны зарубежных инвесторов в промышленном сегменте строительного рынка. Отечественные заказчики спрос на эти услуги не предъявляли: в промышленно-коммерческом строительстве отечественный бизнес в силу финансовых причин был практически не заметен, а в бурно растущем жилищном строительстве заказчик предпочитал замыкать весь процесс на себя (эта традиция сохраняется до сих пор). Кроме того, многие застройщики не чувствовали разницу между УСП и генподрядом и были уверены, что в организации строительства нет ничего сложного - справится любой... "

" В западном понимании, в project management входят покупка земли, подготовка разрешительной документации, поставка и монтаж технологического оборудования, набор персонала, контроль за процессом строительства и финансированием. Впрочем, и этот термин объясняется неоднозначно. Кто-то считает, что project management - более узкое понятие, чем УПС. Но есть и совершенно противоположная точка зрения. Президент Генподрядной компании " СТЭП" Дмитрий Кунис утверждает: "Управление строительными проектами может проводиться как в виде генподряда, так и в виде констракшн-менеджмента в составе управляющей компании. Это различные степени ответственности и различные технологии осуществления. При генподряде весь процесс разбивается на множество пакетов - что-то генподрядчик выполняет своими силами, на остальной объем нанимаются субподрядчики - количество пакетов может доходить до 70-100... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Определить точку, когда вы достигли кризиса успешности, достаточно сложно, но чтобы с ним бороться, собственнику надо ответить на вопрос: что делать с бизнесом дальше? Продавать бизнес или покупать и расширяться?

Цитаты:

" Если говорить о трейдинге, то задачи трейдеров – держать две стороны. Ставить котировки акций или облигаций — и на покупку, и на продажу. Чтобы избежать кризиса успешности и всегда понимать, в какой стадии находится бизнес, собственнику компании нужно пытаться постоянно держать две стороны: быть готовым покупать и расширяться и одновременно правильно реагировать на предложенные за бизнес цены. Как только на ваш бизнес появился спрос, это первый повод задуматься, в каком месте вы сейчас находитесь: будет ли еще рост, какой будет рост, когда выгоднее продавать. И начинать котировать оффер, определиться для себя, за какую цену компанию можно продавать. Если спрос соответствует вашему офферу, то, видимо, нужно принимать решение продавать, потому что в такой ситуации больше уже ничего нельзя сделать, и компания должна стать частью более крупной структуры. Хотя необязательно продавать компанию и уходить... "

" Из-за того что покупка происходила не совсем на дружественной основе, пришлось применить несколько нетипичную для LBO схему. У наших клиентов — группы «Ленстро» — был конкурент, который тоже скупал акции ЛКХП, и финансирование нужно было организовать максимально быстро, при этом было важно на некоторое время скрыть источник финансирования, поскольку знание этого источника при недружественной сделке может увеличить расходы клиента. Вэб-инвест Банк организовал вексельный заем и продал его по закрытой подписке инвесторам, открытое обращение векселей началось только тогда, когда клиент позволил нам раскрыть информацию о сделке. Детали таковы: вексельный заем был в объеме 440 млн рублей сроком на 6 месяцев. В результате ОАО «ПМК» выкупило более 90 процентов акций ЛКХП им. С.М.Кирова... "

Рейтинг статьи: 9

Аннотация: Мировая статистика говорит, что из десяти вновь созданных компаний три умирают во младенчестве, еще четыре доживают до пяти лет, три переваливают семилетний рубеж. Лишь немногим суждены долголетие и лидерство. Основная цель проекта «Начинавшие с нуля» — изучение опыта компаний-лидеров, особенностей их развития, моделей бизнеса и управления, эффективных в российских условиях

Цитаты:

" Имея сходные условия на старте, возникшие приблизительно в одно и то же время, компании-лидеры НСН решают похожие проблемы и проходят одни и те же естественные этапы развития. Существующая социально-экономическая среда не стимулирует рост многих НСН. Вообще стратегия роста более характерна не для начинавших с нуля, а пришедших на готовое. Распоряжаясь бывшими госактивами, передовые компании быстро освоили механизм получения преференций под эти активы, а уже за счет преференций повышали их стоимость. Поскольку сами активы были, как правило, низкоэффективными, то рост был единственной возможностью сохранить контроль, поскольку увеличение размера активов позволяло получить дополнительные преференции, и так по кругу, в котором вместе со взлетом нарастала угроза падения. Так сформировался круг компаний-лидеров, специализирующихся на рынке властных преференций... "

" Рост безграничен. Процессы данного класса имеют циклическую природу и лишь частично локализованы внутри организации. Мышление роста предполагает особую чувствительность менеджмента к видению границ организационной системы. То, что со стороны кажется экспансией, для стратегически растущей компании является лишь получением подтверждения (обратной связью) о точности понимания процесса роста. Именно поэтому «растущие» компании критически зависимы от готовых решений: «предсказуемость» внешней (первичной) части цикла обратной связи является основной потребительской ценностью для субъекта роста. Таким образом, необходима модель, опирающаяся на циклическое описание процессов и реализующаяся через управляющие сообщения и систему показателей роста. Возможности роста компании напрямую зависят от качества этой модели, которая является основным продуктом интеллектуальной деятельности менеджмента... "

Рейтинг статьи: 9

Аннотация: На сегодняшний день в мировом менеджменте применение процессного подхода является одним из важнейших факторов успеха. Однако практика его постановки в компаниях стран СНГ пока не подтверждает этот тезис. И внедрений мало, и неэффективно, и поверхностно. В чем же причины и как выйти из сложившейся ситуации?

Цитаты:

" Это как при анализе любого большого объекта (вроде виртуального «слона»): каждый видит свою часть и со своей позиции. Мало кто может учесть и, что главное, правильно сбалансировать все аспекты этой технологии. Пожалуй, первый пробный камень – это принципы выделения процессов. Выделять ли «сквозные процессы» или провести границы процессов по подразделениям? У последней позиции много сторонников как среди менеджеров предприятий, так и среди консультантов (придуман даже специальный термин – «Сегментированное управление бизнес-процессами»). Это отвечает сегодняшнему уровню управленческого мышления наших руководителей, да и при внедрении меньше «заморочек». Иногда все можно свести к смене терминологии, «измениться, не меняясь». Есть отдел закупок - будет процесс «Закупки», есть отдел сбыта – будет процесс «Продажи» и т.п., а начальники этих отделов и будут владельцами процессов. Кондратьев в «Семи нотах менеджмента» писал: «раньше на складе хранили картошку, а теперь реализуют процесс хранения…»... "

" Именно выделение в качестве основного объекта управления «сквозных процессов» и формирование института их владельцев является сутью процессной модели управления. Такое выделение позволяет предприятию гибко реагировать на информацию, полученную от рынка, причем, таким образом, что сигнал, поступивший, скажем, со стороны отдела продаж, тут же обрабатывается всей системой. Большинство предприятий имеет несколько продуктовых линий (product lines) и, соответственно, несколько групп потребителей с отличающимися требованиями. Для их реализации используются общие специализированные ресурсы предприятия (люди, оборудование), которые сгруппированы по функциональным областям - подразделениям, имеющим свои интересы и критерии оценки эффективности их деятельности. Такая специализация, как уже говорилось, способствует росту производительности, но принципиально не учитывает специфику реализации требований каждой из групп клиентов... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Что за новая болезнь эта «хроническая временная зависимость»? Многие даже не подозревают о ее существовании, хотя людей, страдающих этим странным заболеванием, можно обнаружить едва ли не в каждом офисе

Цитаты:

" «Времязависимость» - недуг с довольно разнообразными проявлениями. Его общий симптом - неспособность сотрудника приспособиться к временному ритму своих коллег и организации в целом. В статье автор на основе своего консультативного и клинического опыта выделяет 4 типа «времяголиков», чаще всего встречающихся в современном офисе. Это перфекционисты, почти физически боящиеся чужого мнения о своей работе. Они стремятся к невозможному совершенству, пытаясь любой ценой получить позитивную оценку от других, или хотя бы, стараясь избежать негативной. «Торопыги» получают иллюзорный контроль над чужим мнением о себе, стараясь завершить работу гораздо раньше, чем это необходимо. В результате они вызывают недовольство остальных сотрудников, и не способны работать в команде. Любители нравиться берутся за слишком большой объем деятельности, так как не могут сказать другому «нет». «Тянульщики» используют любой предлог для того, чтобы отложить выполнение задания... "

" Хотя «времяголики» могут наносить вред организации разными способами, все они убеждены, что выполняют свои обязанности наилучшим образом из всех возможных. Это особенно верно для «торопыг», самого редкого вида времяголиков. В действительности, «торопыги» часто и рассматриваются руководством как идеальные сотрудники. Они всегда выполняют работу в срок (даже раньше срока), их не надо понукать и контролировать. В тоже время, «торопыги» - обычно асоциальные индивиды, активно (или неосознанно) не желающие считаться с интересами коллектива. Работая в команде, они быстро выполняют свою часть проекта, а затем переходят к чему-нибудь другому. В результате, когда кто-то нуждается в их помощи, «торопыги» делают вид, что работа других сотрудников или группы в целом их совершенно не касается. Таким образом, «торопыги» не только вызывают ресентимент менее расторопных индивидов тем, что выбиваются из общей массы, но и вполне прагматически не могут справиться со своими обязанностями (если речь идет о коллективной работе)... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Совещание - это один из основных видов деятельности менеджеров. Потребность в проведении совещаний очевидна - необходимость оценки непрерывно изменяющихся ситуации и состояния дел, выработки решений и координации деятельности персонала организации

Цитаты:

" Совещание - процесс сложный и при его проведении следует учитывать множество факторов, в том числе психологических. Обычно на совещании решаются важные служебные вопросы, принимаются ответственные для организации решения, часто требующие материальных и финансовых затрат, а нередко и налаживания правовых отношений вне компании. Как правило, совещания организуются по инициативе руководителей. Однако рабочее совещание может быть проведено менеджером любого уровня, работа которого связана с деятельностью других людей и зависит от обмена информацией. Хотя обстоятельства, в которых проходят совещания, отличаются друг от друга, все же совещания имеют некоторые сходные черты, существует ряд общих правил проведения любых совещаний, вне зависимости от целей и причин, по которым они созываются... "

" Формальное совещание характеризуется наличием правил и процедур, предсказуемостью, наличием председателя и секретаря, повестки дня, как правило, проводится предварительная рассылка участникам документов совещания, оформляется письменное решение или протокол совещания. Формальные совещания только на первый взгляд кажутся скучными, на самом деле они дают больше гарантий демократии - правила четко определены, понятны и приняты всеми участниками, каждый участник может высказать свое мнение по любому вопросу повестки дня, решения фиксируются и контролируется их выполнение. При формальном подходе к организации совещаний в соответствии с методологией TQM применяется принцип Деминга - PDCA (планируй - действуй - проверяй - воздействуй). Неформальное совещание проводится, не придерживаясь каких-либо правил, без повестки, председателя и секретаря... "

Рейтинг статьи: 5

Аннотация: Качества, которыми обладали наши руководители первого рыночного поколения, можно назвать пассионарностью, харизмой, жизненным порывом. Но эти качества – не всегда синоним эффективности

Цитаты:

" На смену раннекапиталистической «эпохе героев» приходит эпоха эффективности. А харизма при этом, как раз перестает быть обязательной. В упорядоченной рыночной экономике успешные руководители могут быть харизматиками, а могут, напротив, быть весьма скучными индивидами. Питер Друкер , профессор и консультант с многолетним стажем, утверждает в своей статье в июньском номере Harvard Business Review, что "великие менеджеры могут быть харизматичными или, наоборот, бесцветными, щедрыми или, напротив, скупыми, интуитивными или сухими и рассудочными". Однако все они являются эффективными. Остается определить, что значит «эффективность» специально в применении к руководителю. По мнению Дракера, при всем разнообразии человеческих типов эффективных руководителей, каждый из них в своей работе совершает восемь довольно простых действий. Эти действия – не просто средство для достижения эффективности... "

" Эффективный руководитель спрашивает: что должно быть сделано? Правило не такое тривиальное, как кажется на первый взгляд. Акцент здесь сделан именно на слове «спрашивает» . Руководитель вполне может знать (думать, что знает) заранее, что должно быть сделано. Например, Трумэн, которого Друкер называет одним из самых эффективных руководителей США, считал, что цель его президентства – довести до конца социальные реформы Рузвельта (New Deal). Однако, спросив себя, что действительно надо сделать в данный момент, он пришел к выводу, что приоритетом является внешняя политика и эффективное противостояние Советскому Союзу. Именно на этом он сосредоточил свои усилия, обеспечив, благодаря плану Маршалла, миру длительный период экономического роста. Кстати, социальные реформы Рузвельта при этом так и не были доведены до конца... "

Рейтинг статьи: 4

Аннотация: Многие женщины, особенно молодые и привлекательные, боятся беременности из-за того, что это состояние якобы изуродует их внешность

Цитаты:

" Я знаю таких девушек не понаслышке. Придя на прием, они рассказывают, что мужья уговаривают их родить ребенка, но они никак не могут решиться на этот шаг. Как ни смешно или, наоборот, грустно это ни звучит, но их страшат именно изменения в собственной внешности, которые должны произойти с ними во время ожидания ребенка. Причем эти изменения в их представлении произойдут почему-то в худшую, а не в лучшую сторону. Они якобы сильно располнеют, у них испортится форма груди, изменится походка - в общем, наступит закат девичьей красоты. Что тут можно сказать? Чаще всего девушки с таким мировоззрением просто еще не доросли до материнства. И, возможно, не стоит их к нему насильственно подталкивать. Да, пока они не готовы позаботиться о младенце, они сосредоточены только на себе. Но скорее всего, с годами они созреют для новой роли, и опасения насчет внешности - чаще необоснованные - исчезнут сами собой. Даже без переубеждения... "

" енщины часто связывают свои опасения именно с возможными проблемами со здоровьем. Больше всего страхов обычно вызывает мысль о родах и о связанной с ней "неизбежной" боли. Вероятно, в свое время девушка слышала рассказы о неудачных и мучительных родах от своей мамы, подруги, соседки - в любом случае откуда-то к ней пришла эта негативная информация. И она оставила свой след в её психике. Если страх перед родами силён, лучше еще до беременности обратиться за помощью к психологу, чтобы не превратить все девять месяцев ожидания в стресс для себя и будущего малыша. Так можно даже настроить себя на трудные роды, которые и впрямь могут пойти по заранее "придуманному" сценарию. Также можно походить на курсы подготовки к родам или почитать хорошую литературу для будущих мам. Вместо излишнего беспокойства в период беременности лучше полагаться на саму природу и хороших врачей... "

ОБЗОР УКРАИНСКОЙ ПРЕССЫ

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Головне завдання «Психологiчного театру» - сприяти учням старших (10-11-х) класiв у розумiннi себе та свого оточення, вчитися усвiдомлювати власнi почуття, переконання, поведiнку, дiяльнiсть

Цитаты:

" Протягом двох рокiв у ЗОШ N 28 м. Житомира проводиться психологiчний тренiнг особистiсного зростання з особливою назвою «Психологiчний театр» (ПТ). Головне завдання «ПТ» — сприяти учням старших (10—11-х) класiв у розумiннi себе та свого оточення, вчитися усвiдомлювати власнi почуття, переконання, поведiнку, дiяльнiсть. Основними iнструментами в реалiзацii завдань «ПТ» e полiлог та рiзноманiтнi засоби мистецтва (малюнок, театралiзацiя, гра, танок, спiви, незвичнi дii). У ПТ немаe заздалегiдь складеного плану дiяльностi на тривалий час, бо кожна наступна ситуацiя у роботi ПТ найчастiше народжуeться спонтанно. Спонтаннiсть iнiцiюeться самими учасниками групи: «Зроби не так, зроби iнакше, спробуй рiзнi варiанти звичноi тобi дii, випробуй себе у незвичнiй ситуацii», — важливий принцип роботи групи. «Що нового я вiдчув у собi, що нового я знайшов у своiх дiях, що нового вiдбулося у спiльнiй роботi групи? » — основнi запитання, якi дослiджують пiсля виконання вiдповiдних дiй... "

" Драма дiйства в ПТ обов'язково розгортаeться навколо певних двох полюсiв, що суттeво пiдсилюe ефект самоусвiдомлення. Ще раз закцентуeмо на тому, що соцiальна зрiлiсть людини визначаeться ii автономнiстю, автентичнiстю, свободою вибору та вiдповiдальнiстю за свiй вибiр. Це досягаeться лише через акти власного усвiдомлення у вiдповiдному соцiумi, якими можуть бути тренiнговi групи. Вiдомий принцип «подiбне лiкуeться подiбним» проявляeться в груповiй роботi. Не усвiдомленi нами автоматичнi дii, стереотипи поведiнки, перешкоди в розумiннi себе, страхи, знецiнення або неприйняття себе e результатом неусвiдомлених соцiальних впливiв, якi можуть бути «розвiнчанi» в iншому соцiальному середовищi, де учасники вчаться розумiти себе. Отже, за висловом К.Роджерса: «Групова робота e, мабуть, найважливiшим вiдкриттям XX столiття»... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Нинi однieю з гострих проблем e проблема зростання кiлькостi самогубств дiтей, пiдлiткiв, молодi та дорослих

Цитаты:

" Здавалося б, iнстинкт самозбереження — наймогутнiший з-помiж усiх iнстинктiв будь-якого живого органiзму. Що ж маe статися, щоб зламався закладений природою найнадiйнiший страховий механiзм? Це питання виходить далеко за межi бiологii, медицини й зачiпаe всi сторони нашого буття. Ставлення до самогубцiв залишаeться складним, неоднозначним. Хтось бачить у iхньому вiдчайдушному кроцi тiльки прояв прихованоi хвороби, хтось — грiховну малодушнiсть, або, навпаки, — силу духу. Але це тодi, коли йдеться про дорослих людей, що свiдомо вирiшили пiти з цього свiту i тому несуть за свiй вибiр повну вiдповiдальнiсть. А як же бути з дiтьми? Невже iхня особистiсть, яка ледь сформувалася, здатна пiднятися до соцiальних, а потiм — до фiлософських узагальнень i дiйти висновку про нiкчемнiсть буття?... "

" Психологи та суiцидологи вважають, що шкiльнi конфлiкти — це причина майже половини драм, iз якими звертаються до психологiчного кабiнету. Нинi вже не тiльки фахiвцям зрозумiло, що школам потрiбнi практичнi психологи, спецiальнi психологiчнi служби, якi опiкуватимуться душевним самопочуттям дiтей, iхнiми iнтересами, дивацтвами й захопленнями, конфлiктами та коханням. Батьки повиннi обговорювати поведiнку i проблеми дiтей не з учителем, а з професiоналом-психологом i радитися з ним. У свою чергу практичному психологу потрiбно бути компетентним уданому питаннi. Не тiльки вислуховувати проблему та давати одноразовi поради, а й глибоко розумiти ii змiст, причини виникнення та шляхи корекцii, щоб не допустити трагедii. Самогубство — на перший погляд, незначне явище, особливо з висоти глобальних геополiтичних подiй, але насправдi воно e вiдображенням суспiльного устрою... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Практичний психолог школи здiйснюe психологiчний супровiд розвитку учнiв, що i e основним змiстом превентивноi роботи з подолання проблем девiантноi поведiнки школярiв

Цитаты:

" Завдання психологiчноi служби системи освiти Украiни полягають: у сприяннi повноцiнному особистiсному й iнтелектуальному розвитку дiтей на кожному вiковому етапi, у створеннi умов для формування в них мотивацii до самовиховання i саморозвитку; у забезпеченнi iндивiдуального пiдходу до кожноi дитини на основi психолого-педагогiчного вивчення; у профiлактицi й корекцii вiдхилень в iнтелектуальному й особистiсному розвитку дитини. Виконуючи цi завдання, практичний психолог школи здiйснюe психологiчний супровiд розвитку учнiв, що i e основним змiстом превентивноi роботи з подолання проблем девiантноi поведiнки школярiв. Профiлактику правопорушень серед неповнолiтнiх практичний психолог школи розпочинаe, здiйснюючи психологiчний супровiд пристосування першокласникiв до шкiльного життя та виявлення дiтей «групи ризику» у початковiй школi... "

" Кожен девiантний пiдлiток маe свiй набiр вiдхилень у поведiнцi: прогулювання урокiв, фiзичне насильство над однолiтками, грубiсть у спiлкуваннi з оточуючими, ворожiсть до людей, нехтування обов'язками, агресивна протидiя педагогiчним вимогам, недовiра до батькiв та вчителiв, завищена самооцiнка та рiвень домагань, а практичному шкiльному психологу важливо дослiдити iхню генезу, лише тодi можна вирiшувати питання профiлактики, дiагностики, консультування та корекцii, але слiд пам'ятати, що причини порушень поведiнки завжди складнi й частiше виступають у взаeмозв'язку бiологiчних та соцiальних факторiв. Причини вiдхилень поведiнки можуть бути рiзноманiтними: деформацii в розвитку й задоволеннi потреб, моральних переконань, безвiдповiдальнiсть, вiдсутнiсть почуття обов'язку, нездатнiсть прийняти самостiйне рiшення й пiдтвердити слова справою, психiчнi патологii, а також упереджене оцiночне ставлення, нещирiсть, цинiзм оточуючих, iх душевна глухота й слiпота тощо... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Осмислення психологii сiмейних вiдносин у юнацькому вiцi, основ iх розумiння маe теоретичне i практичне значення в планi досягнення благополуччя i стабiльностi майбутнього сiмейного життя

Цитаты:

" Криза iнституту сiм'i в наш час e очевидною. Актуальнiсть осмислення психологii сiмейних вiдносин у юнацькому вiцi, основ iх розумiння маe теоретичне i практичне значення в планi досягнення благополуччя i стабiльностi майбутнього сiмейного життя. У формуваннi соцiально зрiлоi особистостi, готовоi до реалiй життя, важливе мiсце посiдаe пiдвищення психологiчноi культури юнакiв та дiвчат, передусiм з етики i психологii сiмейного життя. Багатограннi соцiальнi ролi чоловiка та дружини, батька та матерi, господаря й господинi потребують сукупностi навичок, широкого кола знань. Порушення або вiдсутнiсть системи пiдготовки особистостi в даному напрямку e джерелом напруження в сiмейних вiдносинах, загострення внутрiшньосiмейних протирiч, виникнення конфлiктiв, послаблення стабiльностi шлюбу... "

" Особливе мiсце у даному роздiлi займаe тема «Особистiсть», тут розкриваeться складна проблема спiввiдношення мiж бiологiчними та соцiальними факторами у формуваннi особистостi, на життeвих прикладах дають уявлення про такi важливi складовi особистостi, як мотивацiя потреби, цiнностi та завдання. Учнi дiзнаються про те, що таке самооцiнка, як вона формуeться, чим вiдрiзняeться адекватна самооцiнка вiд завищеноi та заниженоi. Вводять поняття самоповаги та власноi гiдностi як важливих регуляторiв поведiнки людини. Протягом двох урокiв пiд час вивчення теми «Темперамент», «Характер», учням дають знання про iндивiдуальнi вiдмiнностi мiж людьми, взаeмодiю рiзних видiв темпераментiв у сiм'i, зв'язок характеру й темпераменту. Опрацьовуючи тему «Емоцii та поняття», учнi дiзнаються про важливу роль емоцiй у життi людини, необхiднiсть розумiти почуття iнших, розрiзняти емоцiйний стан, давати раду своiм негативним емоцiям. Також вони ознайомлюються з факторами, якi призводять до стресу, з його впливом на психiчний та фiзичний стан людини... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Виховнi години для 2-го класу. Формування здорового способу життя кожного учня

Цитаты:

" В усьому свiтi, зокрема на Украiнi, набираe сили тенденцiя «за здоровий спосiб життя». Свiтова спiвдружнiсть занепокоeна здоров'ям зростаючого поколiння, його майбутнiм. А тому наше сьогодення висуваe такi вимоги психологам: одним iз прiоритетiв iхньоi роботи маe бути профiлактика негативних явищ. З огляду на це я вибрала напрямок своei роботи. Цьому сприяв нахил школи-лiцею N 2 — фiзкультурний. Адже головним напрямком, головною темою в роботi всього педколективу e формування здорового способу життя кожного учня. Свою роботу я починаю в початковiй школi. Але такi заняття краще починати з 2-го класу, адже в 1-му класi дiти протягом усього року тiльки вчаться бути учнями. Головне — що до кiнця 1-го класу вони вже вiдчувають себе колективом: разом веселiше, легше долати труднощi. Цi першi навички колективноi роботи e основою моiх занять. Своi заняття я проводжу як виховнi години, оскiльки на них вiдбуваeться формування соцiально прийнятних навичок реагування на загрозливе соцiальне середовище... "

" Спочатку давайте подiлимося на групи, тепер кожна група отримуe завдання: розкласти на групи геометричнi фiгури. Пiд час роботи необхiдно акцентувати увагу на спiльнiй дiяльностi: кожний маe право висловлюватися, думка одного не менш важлива за думку iншого. Виконавши завдання, представники груп пояснюють, за якою ознакою були об'eднаннi геометричнi фiгури (за кольором, за формою, за розмiром). Наступне завдання кожнiй групi — стати за зростом, потiм — за кольором волосся (наприклад, вiд темнiших до свiтлiших), за кольором очей (тiльки з карими очима). Пiсля виконання цього завдання поставте запитання: чи e в класi два абсолютно однакових учня ? Можуть виникнути труднощi з близнюками, але якщо ви добре знаeте дiтей, можна розповiсти про iхнi вiдмiнностi — як психологiчнi, так i фiзiологiчнi. А тепер нехай кожен розгляне уважно лiнii своiх долонь. Необхiдно зазначити, що в рiзних людей рiзнi вiдбитки пальцiв тощо... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Робота з пiдлiтком базуeться на уявленнi зростаючоi особистостi, якою вона e, якою може бути i якою хотiла б бути, що e важливою умовою ii гармонiйного розвитку

Цитаты:

" Пiд час роботи з пiдлiтками «групи ризику» слiд завжди пам'ятати, що дитина за нашоi пiдтримки може або перетворитися на суб'eкта власного життя, здатного собi допомагати, долати труднощi, виявляти самоповагу i довiру до людей, а може перетворитися на пасивну iстоту, залежну вiд зовнiшнього керiвництва й допомоги, не здатну на власний вибiр i самопокладання вiдповiдальностi, безпорадну, яка маe лише приблизне уявлення про те, якою вона e, якою може бути, якою хотiла б стати. Перша та обов'язкова умова ефективного формування особистостi — психiчний розвиток повинен розкриватися в його закономiрностях, пояснюватись у психологiчних категорiях; спиратися на вiковi новоутворення, цiннiсне ставлення до себе, що означаe розумiння дитиною своiх чеснот, достоiнств, позитивне переживання iх, здатнiсть керуватися цими знаннями й переживаннями в реальному життi, у поведiнцi, вчинках, дiяльностi. Цiннiсне ставлення до себе пов'язане з категорiями «Я», «Я-концепцiя», тому необхiдно цьому придiлити якнайбiльшу увагу... "

" Прагнення iдеалу. Звичка — вчинок — характер. Мистецтво стати i бути людиною. Розвиток i саморозвиток, становлення особистостi, життeтворчiсть великою мiрою залежить вiд навколишнього середовища та вiд сiм'i. Для вивчення основних тенденцiй у ставленнi батькiв до дiтей-пiдлiткiв використовують «Тест-опитувальник батькiвського ставлення» (А.Варга, В.Столiн). За допомогою нього можливо визначити неадекватнi моделi ставлення до дитини, якi важливо якнайшвидше виправити, розробити найефективнiшi шляхи процесу спiлкування, взаeмодii з дiтьми, вдосконалити засоби виховання й розвитку дитини. Найбiльшi труднощi в батькiв викликало запитання, що стосувалося мети виховання дитини. Обмiрковування вiдповiдi забрало в респондентiв багато часу, оскiльки досi жоден з них не замислювався над такими запитаннями. За мету брали як конкретнi риси дитини (доброта, розум тощо), так i загальнi поняття (виховати гарну людину, справжнього «мужчину»)... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Робота психолога з девiантним пiдлiтком

Цитаты:

" Якщо дитина не засвоюe позитивний соцiальний досвiд, не може адаптуватися до зразкiв поведiнки i вимог вихователя (який у данiй ситуацii уособлюe для дитини соцiум), то процес соцiалiзацii порушуeться, а поведiнка дитини стаe соцiально дезадаптованою. Соцiально дезадаптованi дiти недисциплiнованi, важкi, педагогiчно запущенi, важковиховуванi з вiдхиленнями в поведiнцi, схильнi до правопорушень, соцiально запущенi. Раннiй емоцiйний досвiд дитини маe основне значення для ii розвитку. Вiдчуття дитиною себе як улюбленоi, почуття захищеностi i повного прийняття себе e фундаментом розвитку здоровоi психiки. Потреба в позитивнiй оцiнцi дорослих, у спiлкуваннi з однолiтками, прагнення зайняти сприятливе положення в системi мiжособистiсних вiдносин колективу класу e базовими для пiдлiтка. Пiдлiтковий вiк найчастiше позначають як «важкий» вiк. У цьому вiцi виявляються тi недолiки виховання, що виникли ранiше, але були прихованi. Виявляються вони через особливу суперечливiсть пiдлiткового вiку... "

" Педагог, який виховуe миролюбство в буквальному значеннi слова, маe максимально наблизитися до дитини й навчитися приймати ii такою, якою вона e насправдi. Тiльки довiра й повага, впевненiсть у тому, що пiдлiток буде прийнятий таким, який вiн e, готуe дитину до переходу до нового й менш насильницького способу розв'язання суперечок i конфлiктiв у цьому свiтi. Пiдлiток свiдомо вiдокремлюe себе вiд дорослих i вiд учителя — для встановлення контакту часом потрiбна регресiя, повернення у власне дитинство, тому що гра e природною формою поведiнки дiтей. Коли дитинi погано, вона шукаe розради в сiм'i. У важких пiдлiткiв найчастiше сiм'i неблагополучнi. Цi сiм'i характеризуються порушеннями морально-психологiчного клiмату. Вiдносини батькiв у таких сiм'ях конфлiктнi. У них пануe алкоголiзм, наркоманiя, низький культурний i освiтнiй рiвень, схильнiсть до аморальноi поведiнки тощо. Сiмейне неблагополуччя зростаe в процесi розпаду сiм'i, створення вторинноi сiм'i. Найбiльшоi шкоди розвитку особистостi дiтей i пiдлiткiв у сiм'i завдають сiмейнi конфлiкти. Вони стають причиною неуспiшностi, прогулiв, розвитку психопатiй i акцентуацiй характеру, джерелами неврозiв у дитячому й пiдлiтковому вiцi, негативно позначаються на морально-вольовому розвитку дiтей... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Прояви тривоги, як почуття переживання, невпевненiсть у правильностi своei поведiнки e невiд'eмною частиною емоцiйного життя будь-якоi людини

Цитаты:

" Тривожнi дiти переконанi: щоб нiчого не боятися, потрiбно зробити так, щоб боялися iх. Саме тому тривожнiсть e одним iз основних джерел пiдлiтковоi агресивностi. Як правило, при цьому в пiдлiтка простежуeться занижена самооцiнка. Пiдлiтки, у яких агресивнiсть розвинулася як засiб подолання тривоги, потребують особливоi уваги. Маскуючи свою тривогу, ховаючи ii вiд дорослих та однолiткiв i навiть вiд себе, вони самi не знають, що iм потрiбно, не можуть звернутися по допомогу, провокують негативне ставлення до себе оточуючих. Це ускладнюe i без того важкий внутрiшнiй стан дитини в перiод пiдлiтковоi кризи, пiдкрiплюючи впевненiсть у тому, що шляхи до «нормального» життя для них закритi. У цьому випадку важлива реакцiя дорослих, зокрема вчителiв, на такi прояви агресивностi. Головна заповiдь тут така: у жодному разi не потрiбно вiдповiдати на агресiю агресieю. Можна виражати незадоволення, образу, подив, але максимум зусиль треба докласти для того, щоб пiдвищити самооцiнку тривожно-агресивного пiдлiтка... "

" Для молодшого школяра майже завжди важливi вiдносини з учителем. Емоцiйне життя пiдлiтка визначаeться його вiдносинами з однолiтками. При цьому значимiсть вiдносин iз батьками i вчителями може зменшитися, але, як правило, не настiльки, як це здаeться самим пiдлiткам, що намагаються довести свою незалежнiсть вiд дорослих. Чим ширше коло значущих вiдносин, тим бiльше ситуацiй, якi можуть викликати тривогу. Але поява нових сфер значущих вiдносин даe дитинi можливiсть розв'язувати рiзноманiтнi протирiччя, якi могли б призвести до виникнення тривоги. Конфлiкт не веде до тривоги, якщо e точка опори, якщо не всi орieнтири втрачено. Однieю з частих причин тривожностi e завищенi вимоги до дитини, догматична система виховання, яка не враховуe власну активнiсть дитини, ii здiбностi, iнтереси та схильностi. I тут важливою e роль учителя як значущоi особистостi для школяра. Учитель маe не лише адекватно, доброзичливо сприймати учня, реагувати на природнi поведiнковi прояви пiдлiтка, а й бути уважним та спостережливим до надмiрно демонстративних його реакцiй... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Щастя, кохання, успiх у сiмейних взаeминах починаeться з чiткого розумiння того, що чоловiки й жiнки не схожi мiж собою

Цитаты:

" Iснуe думка що чоловiки бiльше люблять, коли iм говорять: «Я пишаюся тим, що ти вiдстояв свою думку!» або «Я так пишаюся тим, як мужньо ти поводився!»; а жiнки полюбляють фрази типу: «Менi так сподобалося твоe благородство в тiй нелегкiй ситуацii» або «Я пишаюся тим, як справедливо ти розв'язала суперечку наших дiтей. Яка ти в мене розумна !» А найбiльше жiнки люблять фразу: «Я тебе люблю», — це без сумнiву. Чоловiки завжди дуже гостро переживають, коли хтось не оцiнюe iх належним чином (наприклад, звiльнення з роботи, не справедлива критика з боку керiвника). Серiя дрiбних iнцидентiв може пiдiрвати самолюбство до такого стану, що чоловiковi необхiдна буде пiдтримка дружини. У такi хвилини любляча, турботлива жiнка в змозi пiдвищити його самооцiнювання, на якому засновуeться впевненiсть чоловiка в собi. Дружина зможе йому допомогти вiдновити самоповагу хоча б тим, що вислухаe його, не ставлячи зайвих запитань... "

" Якщо ваш чоловiк знатиме, що ви поважаeте його, то незабаром його «я» знову приведе його на позицiю того люблячого i впевненого у своiх можливостях чоловiка, якого ви покохали. Iнший пiдхiд необхiдний до жiнки. Коли жiнка почуваeться зле через розчарування, невдачi, загострення хвороби, втрату роботи тощо, ви не повиннi сидiти склавши руки. Чоловiковi слiд вислухати ii, поставитися до неi м'яко, турботливо, з розумiнням. Якщо чоловiк помилково прийме ii потребу в його пiдтримцi за бажання зайнятися сексом, отже, вiн погано розумie свою жiнку. Слiд зазначити: шлюб — справа спiльна. У кожного партнера e своя роль, i не можна оцiнювати цi ролi, керуючись загальними стереотипами щодо чоловiкiв i жiнок. Для того щоб подружнi взаeмини складалися вдало, необхiдно, щоб кожен мав своi обов'язки стосовно партнера. Тут знадобиться вмiння поступитися. Iдеальних чи нормативних якостей для вступу в шлюб немаe. Вiдомо, що в успiшному шлюбi можуть жити i жадiбнi, й недалекi люди, i освiченi, i цiкавi. Однак у вiтчизнянiй психологii проведено дослiдження, якi дали змогу визначити сприятливi якостi для вступу в шлюб... "

Рейтинг статьи: 7

Аннотация: Усвiдомлення унiкальностi й неповторностi особистiсних якостей i проявiв стимулюe людину до подолання самотностi в шлюбi, сiм'i

Цитаты:

" Проаналiзувавши статистичнi данi, можна зробити висновок, що зрушення, якi простежуються в цiннiсних орieнтацiях молодих людей, пiдкрiплюються iх реальною поведiнкою. Молодь сьогоднi e прихильником вiльного кохання. Зрушення, що вiдбуваються у статевiй моралi та поведiнцi, називають «сексуальною революцieю». Здавалося б, саме обiзнанiсть у тонкощах статевих стосункiв мала б стати визначальною для всiei нашоi системи виховання. Адже, хочемо ми того чи нi, наш життeвий успiх, соцiальне становище, зрештою сiмейне щастя i душевний спокiй, якого всi ми прагнемо, залежить вiд того, наскiльки нам удаeться реалiзувати свiй статевий, сексуальний статус. Цього статусу стосуються всi складовi людини — бiологiчна, психологiчна, моральна, гармонiя яких i визначаe гармонiю особистостi — ii внутрiшнього свiту i стосункiв iз соцiумом... "

" У 2001/02 н. р. в мiстi Житомирi було проведено психолого-соцiологiчне дослiдження для визначення цiннiсних орieнтацiй старшокласникiв. В опитувальники було включено питання щодо статевого виховання. Результати виявилися досить симптоматичними. Респондентiв подiлили на двi, майже рiвнi, частини: тих, хто «все знаe» i тих, «хто хотiв би все знати». Неважко здогадатися, що за максималiстським юнацьким «все знаю» приховано дуже приблизну, а водночас i перекручену, спотворену «вуличну» iнформацiю, яка не тiльки не може допомогти дiтям, а й дезорieнтуe iх. Чимало виявилося також тих, хто щиро зацiкавлений у здобуттi правдивоi iнформацii, проте нi в кого ii одержати. До батькiв дiти не звертаються, бо бояться бути незрозумiлими, до вчителiв також — бояться, що про iхнi таeмницi дiзнаeться вся школа. Окрiм того, вони не впевненi в компетенцii iхнiх вiдповiдей i пояснень. У свою чергу батьки, вчителi часто соромляться першими говорити про такi речi... "

Рейтинг статьи: 6

Аннотация: Чем могут помочь конфликты в школе

Цитаты:

" Попробую объясниться, а для начала позволю себе такой анекдот. Пожилой мужчина жалуется врачу на бессонницу. Доктор в ответ улыбается и говорит: «Это очень хороший симптом, радуйтесь». «Чему?» — вопрошает ошарашенный пациент. «А тому, — отвечает лекарь, — что это знак того, что вы еще живы». Аналогия, надеюсь, понятна. Если у вас в школе нет конфликтов и работа с педагогическим коллективом не вызывает никаких сложностей, это, скорее всего, говорит о том, что школа переживает пору застоя, и такое состояние в скором будущем несомненно скажется на ее эффективности. Может быть и другая причина — конфликты оказываются «надежно упрятанными под замок», а такое чревато неожиданным и весьма мощным взрывом в самый неподходящий момент. Поэтому и радуйтесь, что ваша школа не застыла в своем развитии, что у ее работников есть какие-то свои, не всегда схожие с вашими и других коллег взгляды и суждения, и это порождает споры, а подчас и конфликты. Главное, что вы живы... "

" Слышу резонное возражение: «Смотря о каких конфликтах речь». Да, конфликты бывают разные, они отличаются друг от друга по направленности (вертикальные и горизонтальные), характеру причин (объективные и субъективные), участвующим сторонам (межличностные, межгрупповые, внутригрупповые) и т.п. Это все так, но мне кажется, что любой конфликт может вам дать информацию как о ваших сотрудниках, так и о проблемах организации. Важнее другая классификация — по значению для организации — как сделать так, чтобы большинство конфликтов оказывались в конечном итоге конструктивными, а не разрушительными. Убежден, что многое (если не все) здесь зависит от руководителя, от того, какую позицию он будет занимать и как станет действовать. Согласно модели поведения людей в условиях конфликта (Р. Блейк) существуют два независимых измерения, параметра: напористость, характеризующая поведение, направленное на реализацию собственных интересов; кооперативность, характеризующая поведение, направленное на учет интересов другого... "

Аналитический обзор составлен по материалам Энциклопедии: библиотечно-библиографическая
База Опыта и Знаний "АТЛАС Аналитика"
www.atlas-analytic.com

Если Вы желаете еженедельно получать обзоры прессы, просим Вас прислать запрос.

Образец формы
Название Вашей организации:_____________________________________
E-mail:_______________________________________________________
Сфера Ваших профессиональных интересов:__________________________
Какие темы обзоров Вы бы хотели получать:
  • Тематический обзор прессы - Глава «Тренинги. Психология»
  • Тематический обзор прессы - Глава «Маркетинг. Реклама. Торговля»
  • Тематический обзор прессы - Глава «Бизнес. Менеджмент. Качество»
  • Тематический обзор прессы - Глава «Кадры»
  • Тематический обзор прессы - Глава «Образование»
  • Тематический обзор прессы - Глава «Автоматизация. Информация. Интернет»
Какие темы обзоров Вас могли бы заинтересовать:
  1. _________________________
  2. _________________________
  3. _________________________
  4. _________________________
  5. _________________________
 

Ваши предложения по улучшению обслуживания:_____________________

Запрос на рассылку просьба присылать на e-mail: atlas_rassylka@mail.ru

"АТЛАС Аналитика" - это Ваш личный информатор, аналитик, секретарь, корреспондент.

Накопленные, формализованные и систематизированные знания и опыт - это
готовые управленческие, научные и технологические решения.

"АТЛАС Аналитика" - это витамины Вашего интеллектуального роста.

Информация - это право на приоритет, лидерство и привилегия успеха.

Глупый - жалуется. Умный - делает. Мудрый - использует.



http://subscribe.ru/
E-mail: ask@subscribe.ru
Адрес подписки
Отписаться

В избранное