← Январь 2008 → | ||||||
1
|
2
|
3
|
5
|
6
|
||
---|---|---|---|---|---|---|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
||
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
22
|
23
|
24
|
25
|
27
|
||
29
|
30
|
31
|
За последние 60 дней ни разу не выходила
Сайт рассылки:
http://drevnerus.philosophy.spbu.ru/
Открыта:
09-10-2004
Адрес
автора: religion.2004bulleten-owner@subscribe.ru
Статистика
0 за неделю
Информационный бюллетень Центра изучения православия # 236
ИНФОРМАЦИОННЫЙ БЮЛЛЕТЕНЬ # 236 ЦЕНТРА ИЗУЧЕНИЯ ПРАВОСЛАВИЯ И ДРЕВНЕРУССКОЙ КУЛЬТУРЫ КОНФЕРЕНЦИИ**СОБЫТИЯ** ПУБЛИКАЦИИ http://www.drevnerus.narod.ru Адрес для переписки: drevnerus@mail.ru, drevnerus@narod.ru Мы будем рады любой информации Подписка на информационный бюллетень на сайте центра http://www.drevnerus.narod.ru или на странице нашей рассылки в каталоге mail.ru http://content.mail.ru/pages/p_13886.html или Subscribe http://subscribe.ru/catalog/religion.2004bulleten Архив рассылки. http://content.mail.ru/arch/arch_13886.html или http://subscribe.ru/archive/religion.2004bulleten/ Мы не редактируем тексты информационных сообщений. При перепечатке ссылка на рассылку Центра изучения православия и древнерусской культуры обязательна Распространение материалов и тиражирование бюллетеня приветствуется Редактор бюллетеня Татьяна Чумакова Теперь читайте и в блоге http://drevnerus.blogspot.com ****************************** 12 января 2008 г. ****************************** КОНФЕРЕНЦИИ СЕМИНАРЫ Conference and Ph.D. course Title: "Religion and Subjectivity: Reconsidering the Relational Self" Time: March 13-15, 2008 The fact that the self is relational has been stated often enough – but what precisely does this mean? This is still to be explored and explained. Further, to what extent is it appropriate to oppose the category of substance (or, subsequently, of the subject or the self) to the category of relation, and in which sense do we need a 'substantial' correlate of the relations we investigate? The issue of selfhood in relations will be approached from different perspectives. Particularly we are aiming at a dialogue between phenomenology, philosophy of religion and theology, focusing on accounts of a 'relational ontology of the person' in Luther, Kierkegaard, Levinas, Ricoeur and Scheler. Call for papers: Ph.D. students and others are welcome to submit proposals for short papers on this topic (incl. discussion max. 30 min, no more than 2200 words). If you would like to present a paper, please send an abstract of about 200-400 words to Claudia Welz at clw@hum.ku.dk. Deadline: January 20, 2008. A reply will be sent by February 1, 2008. Preliminary program: Günter Bader: “Ani ani” – Zur Selbstoffenbarungsformel des Menschen Jeffrey Bloechl: Vulnerability and Recognition between Levinas and Ricoeur Arne Grøn: Self in Relation Bo Kristian Holm: Being in Relation: God, Man, and Relationality in Luther’s Thinking Werner Stegmaier: Selbstsein ohne Substanz. Das Selbst als Selbstbezüglichkeit der Orientierung Anthony Steinbock: Reducing the One to the Other: Kant, Levinas, and the Problem of Religious Experience Location: University of Copenhagen. More details will be announced at www.cfs.ku.dk. Organized by the Center for Subjectivity Research in cooperation with the Nordic Society for Philosophy of Religion and the Theological Faculty of the University of Copenhagen. Organizers: Arne Grøn, Carsten Pallesen and Claudia Welz. Participation is free, but prior registration required. Please register before February 15th, 2008, by sending an email to cfs@hum.ku.dk. NB: PhD students and other participants belonging to the Nordic Network for Philosophy of Religion can apply for funding (travelling, accommodation). Nordforsk has offered us a generous funding, but the actual refund per person (NOK 2-4000) depends on the number of participants. Applicants should collect their ORIGINAL bills and mail them to: Marius Timmann Mjaaland, University of Oslo, Box 1023 Blindern, NO-0315 Oslo, Norway – together with detailed account information (2 forms you may ask for during the conference). Other participants may also apply for funding, but preference is given to network members. ========================= "Framing Struggles: Critical Approaches to Anthropology and Sociology" Postgraduate Conference Department of Sociology and Social Anthropology Central European University Budapest, Hungary 13-14 June 2008 Until recently, most social research has focused on political and economic struggles to the detriment of understanding cultural struggles. But an undue focus on culture tends to ignore the contested nature of economic and political interactions that provide the structural underpinnings to cultural form and content. Anthropology can contribute equally to understanding frames of struggles, and framing the relevant problematic that needs to be exposed to public scrutiny, while sociology is able to situate and analyse these struggles in a broader perspective through its focus on macro-micro interactions. The main purpose of this trans-disciplinary conference is to investigate how cultural, political, and economic struggles are framed, both by actors and scholars. By framing struggles we mean the ways in which participants themselves construe and delimit the meanings of their actions in an era of accelerating global changes, as well as the manner in which scholars and researchers select their own frames of reference to make sense of these social upheavals. Regarding social phenomena in an integrated and multifaceted persepective, the conference will reflect on and mediate between broad, distant, and sometimes seemingly incompatible research fields and approaches e.g., religious studies, studies of popular culture, as well as social movement studies and the scholarship on migration and informal economy. Concentrating on a variety of issues concerning struggles, we seek to encourage critical ethnographic/sociological research enriched by theoretical grounding. The conference will tackle the issue of framing struggles from four main perspectives in the following panels (also see the more detailed descriptions further down): Panel I: Borders, Economy, Conflict Panel II: Approaching Religious Modernities: Constructions, Contestations, Mobilizations Panel III: Performing and Representing Culture, Ethnicity and Gender Panel IV: Activism in (Post-)Socialist Contexts The conference will take place 13-14 June 2008, at the Central European University in Budapest, Hungary. Each applicant should submit an abstract (max. 250 words) and introduction of their academic affiliation/research topic/general research interests (max. 100 words). The deadline for submissions of the abstracts is the 1 February 2008. Please send to: framing.struggles@gmail.com. (contact person Mariya Ivancheva) As each panel will have a discussant - an invited scholars from the relevant field, the approved - candidates will have to submit a full-length paper by the 01 st of May 2008. This is a strict deadline. Conference papers will be made available to all participants in advance. The organizers will be able to provide partial reimbursement of travel expenses and accommodation at a hostel in central Budapest to a number of panel participants. A possibility exists that some participants be hosted by students from the department – please indicate if you are interested in such option. Participants are also requested to state whether they would need a visa for Hungary so that organizers can assist in the visa process. Description of Panels Panel I: Borders, Economy, Conflict This panel seeks to scrutinize from a critical and trans-disciplinary perspective the features of borders: physical and symbolic, fixed and transgressed. How they separate different categories of actors, while framing and enforcing their social roles and identities. However economic, political, and cultural borders need not necessarily imply "bounded-ness". What we aim to do is to pinpoint the fluidity, volatility, and mutability of the concept of 'borders'. Furthermore, we seek to discuss how different sorts of conflict reinforce, but also displace borders in various everyday contexts and the manner in which the micro-macro actors involved negotiate, interpret, transgress, restate and define them through their practices, interactions, and collisions. The panel invites papers and visual materials that actively engage with issues of borders, border-crossing economies, and conflict. Contributions should include, but are not necessarily restricted to questions such as: * Border sovereignty: empire(s) and nation-state(s) * Border trouble: conflict and trade * Micro actors vs. macro actors: border economies in a regional and global context * Trafficking in humans, arms, and drugs * Transnational (under)classes, informal economies, and host states * International refugees and no-man's land(s) * Economy without borders: transnational corporations, international organizations, and global capital Panel II: Approaching Religious Modernities: Constructions, Contestations, Mobilizations The persistence of religion within processes of social change all around the globe has called into question the secularization paradigm. Social scientists have been forced to reassess the theoretical and methodological categories for understanding the shifting location of religion in various societies and to be more open to the notion of multiple religious modernities. We are thus in a fruitful reflexive moment which could open new perspectives on religious phenomena entangled in social processes. Our panel revolves around a number of issues which are still waiting for adequate theoretical and methodological approaches: * The shifting location of religion within the public sphere in various social contexts * Constructing and contesting boundaries between the 'religious' and the 'secular' * Agents active in the processes of construction/contestation (state, church, civil or religious associations, academia, new religious movements etc.) * The framing of contemporary religious mobilization, both within world religions (Islam, Christianity, Hinduism etc.)and indigenous religions * The emergence of new religious movements (e.g., global religions such as Pentecostalism) * The impact of these movements on nation-states and traditional (historical) religions * Socio-cultural and political strategies employed by religious actors in new contexts dominated by global media technologies and global horizons of consumption Panel III: Performing and Representing Culture, Ethnicity and Gender Performance has become a catch-all term to refer to the practices of agents as opposed to a prior focus on structure. In the new era of all kinds of promotion initiatives on behalf of agency, the belief that agents can resist or contest forces of domination has become widely celebrated. But this capacity can be called into question and is itself problematic. Indeed, such performances cannot be properly understood without taking into consideration their often mediated or represented character. Therefore, it is worth looking at the interplay between performances and representation, especially when these performances become embedded in global networks of production and circulation. The main themes of this panel would include the following issues: * Markets and media as a facilitators of cultural exchanges * Struggles over cultural recognition through the staging of performances (arts, sports, tourist practices, etc.) * Performing gender/race/ethnicity * The transformation of performances through processes of interaction and mediation * Political institutions and the representation of cultural practices * Ethnographic writing as representation and the framing paradigm: the responsibility of ethnographers Panel IV: Activism in (Post-)Socialist Contexts In societies where leftist themes of class, economic redistribution, and social justice have formed or still form the regime's dominant discourse, social movements trying to make demands related to such themes face complex problems, for example of avoiding cooptation or negative associations. This phenomenon can be seen in areas that have so far been the primary focus of social movement scholarship, i.e., with left-wing groups in Western social democracies, but it is equally present under social democratic regimes in the global south that have taken a "Third Way". And these complexities are all the more present among activist groups in societies with a history of repressive "really exiting" socialism, such as in Eastern Europe. Our panel calls for papers that explore the complexity of political contention in such historically determined political contexts. These could address topics such as: Framing struggles of oppositional groups under repressive socialist regimes Activists strategies in a context dominated by social- democratic rhetoric (Dis)Continuities in performances and narratives of present and past dissent Strategies for alignment with trans-national activist campaigns Relevance of class-based claim making: past and presence Framing of collective and individual memory in processes of political transition Left- or right-wing protest: (un)civil society in post- socialist contexts Framing Struggles Graduate Conference, 13-14.06.2008 Department of Sociology and Social Anthropology Central European University, Nador utca 9 Budapest H-1051, Hungary framing.struggles@gmail.com ========================== Патриарший центр духовного развития детей и молодежи при Даниловом монастыре Москвы проводит в январе 2008 г. конференцию православных молодежных лидеров "Семья в современной Церкви: проблемы и пути их решения". Целью конференции является составления проекта документа "Общие положения организации церковной работы с семьей и молодыми людьми, желающими создать семью". Документ будет составляться с учетом разработок участников по предложенным ниже темам. Ключевые вопросы для обсуждения на конференции: Семья в современном обществе; Задачи, принципы и формы церковной семейной работы; Какими ресурсами располагает Русская Православная Церковь для организации работы с семьей; Соотношение православного понимания брака и современного; Проповедь семьи; Семья и община (вплоть до вопроса прихрамовых помещений); Подготовка к венчанию; Крещение младенцев. Роль восприемников; Христианский идеал семьи. Многодетность; Причастие детей; Причастие семьи; Исповедь детей; Семейная жизнь и аскетика; Вопросы воцерковления семьи; Вопросы духовного окормления семьи; Семья и церковное каноническое право; Церковное воспитание детей; Социальная и психологическая работа; Пастырское окормление семьи; Семейно-просветительская работа с желающими создать семью; Семейно-просветительская работа с молодой семьей; Проблема встречи с будущим супругом в ограде Церкви. Участникам конференции предлагается взять для домашней разработки одну из тем. Подготовленные темы станут основой для работы над документом конференции. На самой конференции в течение трех дней участники, работая в малых группах, будут дорабатывать с учетом общего видения проблемы подготовленные заранее темы и сводить их в единый документ "Общие положения организации церковной работы с семьей и молодыми людьми, желающими создать семью". Для участия в конференции и подготовительной работе необходимо прислать запрос на e-mail организаторов, в ответ на который будут высланы бланки заявки и анкеты. Организационный денежный взнос не требуется. Проживание участникам не обеспечивается. В течение трех рабочих дней (30, 31 января и 1 февраля) участникам предоставляется возможность питания в трапезной Данилова монастыря. Контактная информация: тел./факс: (495) 955-6791; e-mail: analitic@cdrm.ru; ab@cdrm.ru. Сайт ПЦДРДМ/Патриархия.ru ====================== Санкт-Петербургский государственный университет ФАКУЛЬТЕТ ФИЛОСОФИИ И ПОЛИТОЛОГИИ ЦЕНТР ИЗУЧЕНИЯ СРЕДНЕВЕКОВОЙ КУЛЬТУРЫ 199034 Санкт - Петербург, ВО, Менделеевская линия, д. 5 Тел.: (812) 328 94 39 Факс: (812) 328 08 71 E-mail: odushin@mail.ru Internet: http: \\ philosophy. pu. ru (раздел: "общества") ИНФОРМАЦИОННОЕ СООБЩЕНИЕ. Центр изучения средневековой культуры при кафедре истории философии факультета философии и политологии Санкт-Петербургского государственного университета объявляет о проведении международной конференции: "От пира к посту: трансформации культурных практик от Античности к Средним векам". К обсуждению предлагаются следующие темы: Этос Античности и нравственные установки христианства: смена философских парадигм и стратегий повседневного поведения; Афинская Агора и средневековый монастырь: трансформация социальных институций; Свобода духа и свобода тела: речь и молчание; Гражданин и аскет: модели телесных практик. Проведение мероприятия планируется на базе факультета философии и политологии Санкт-Петербургского государственного университета в рамках Дней философии в Санкт-Петербурге (20-22 ноября 2008 года). Приглашаем участвовать всех заинтересованных исследователей! Для этого необходимо представить статью (не более 40.000 знаков) и авторскую справку до 1 октября 2008 года по указанному электронному адресу. Публикация материалов запланирована в одиннадцатом выпуске альманаха "Verbum". Редакторы альманаха резервируют право отклонять присылаемые материалы. ========================= Библейско-Богословский Институт св. апостола Андрея (Москва) Ostkirchliches Institut, Regensburg Информационное письмо Международная конференция русская софиология в европейской культуре 1 - 5 октября 2008 г. Москва В 2003-2007 гг. Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, совместно с Ostkirchliches Institut (Regensburg) и при поддержке Католического комитета по культурному сотрудничеству (Рим), провел ряд конференций, посвященных русским мыслителям Серебряного века. Было рассмотрено творчество В. С. Соловьева, С. Н. Булгакова, П. А. Флоренского, Н. А. Бердяева и С. Л. Франка. Наша следующая конференция посвящена софиологии – одной из центральных тем русской религиозной философии. Тема конференции Русская софиология - развитие и интерпретация важнейших универсалий европейской христианской культуры, одна из центральных тем религиозно-философского ренессанса в России. В софиологических категориях русская философско-религиозная мысль (В. Соловьев, С. Булгаков, П. Флоренский, Л. Карсавин и др.) осмысливала проблему единства мирового христианства, видела в них связь с рационалистической традицией Запада, но стремилась к преодолению «отвлеченности ее начал», соединяя ее с нравственностью и одухотворенным стремлением к красоте и гармонии. На путях софиологии русские религиозные философы искали выход из культурного кризиса Европы, неизбежно захватывавшего Россию. Софиология русского Серебряного века была полем идейной борьбы, разделившей «новаторов» и «ортодоксов», но вместе с тем - стимулом обновления и творчества внутри русской православной традиции. В настоящее время софиологические идеи подвергаются переосмыслению в новом историческом контексте, они не утратили своей обновляющей силы. Важнейшие линии диалога между западным и восточным христианством пролегают через софиологическую проблематику. Это особенно важно в условиях, когда культурное и религиозное сотрудничество Запада и Востока Европы приобретает актуальность единственно действенного ответа на грозные вызовы ХХI века. Внимание к софиологическим идеям, их творческое развитие может стать «точкой роста» новых объединительных тенденций. Конференция будет проходить в Москве с 1 по 5 октября 2008 года. На нее приглашены ведущие философы, богословы и другие специалисты, внесшие значительный вклад в изучение современной русской и западной религиозной философии. В рамках конференции предполагается обсудить следующие темы: * Современный межконфессиональный и межрелигиозный диалог в свете идеи всеединства. * Ветхозаветные, гностические и христианские истоки русской софиологии. * Влияние западной мистической традиции на русскую софиологию. * Софиология и тринитарное богословие. * Софиология и современная философская мысль. * Образ Софии в литературе и искусстве на Западе и на Востоке. ДОКЛАДЫ И ПУБЛИКАЦИЯ Желающие сделать доклад должны представить содержательные тезисы объемом не более 800 слов в электронном виде. Тезисы необходимо прислать в ББИ не позднее 15 июля 2008 г. Оргкомитет конференции осуществляет отбор тезисов и рассылает приглашения предполагаемым докладчикам. Полные тексты отобранных докладов должны быть представлены до 15 августа 2008 г. Помимо докладчиков, предусмотрено участие слушателей (священников, ученых, преподавателей, студентов). Рабочие языки конференции – русский и английский. По прибытии на конференцию каждый участник получит тезисы всех докладов и программу конференции. Пленарные и секционные доклады рассчитаны на 30 минут. Некоторые доклады будут напечатаны в журнале «Страницы: богословие, культура, образование» и в других изданиях ББИ. Тезисы докладов и сами доклады следует направлять ученому секретарю конференции по следующему адресу: Михаил Толстолуженко Библейско-богословский институт св. апостола Андрея ул. Иерусалимская, д. 3, Москва, 109316, Россия Тел./Факс: (495) 670-22-00; (495) 670-76-44 E-mail: info@standrews.ru ОРГАНИЗАЦИЯ И РАЗМЕЩЕНИЕ Регистрация и размещение участников начнется 1 октября. Вечером состоится прием. Отъезд участников – 5 октября после завтрака. Иногородние участники конференции будут обеспечены проживанием и питанием. Для москвичей предусмотрены обеды, ужины и кофе-паузы. РЕГИСТРАЦИЯ Количество мест ограничено, поэтому желающим принять участие в конференции настоятельно рекомендуется зарегистрироваться как можно раньше. Участник считается зарегистрированным после подтверждения получения регистрационной формы и сообщения ему о включении в состав участников. Регистрационный взнос для участников из СНГ составляет 600 руб. Возможна частичная оплата проживания и питания для докладчиков из России и других восточноевропейских стран. Заявления на получение финансовой поддержки должны быть присланы вместе с тезисами докладов. Количество стипендий ограничено. Бланки регистрационных форм и заявлений можно найти на интернет-сайте ББИ либо получить у административного секретаря конференции: Вера Владимировна Кондакова Библейско-богословский институт св. апостола Андрея ул. Иерусалимская, д. 3, Москва, 109316, Россия Тел./Факс: (495) 670-22-00; (495) 670-76-44 E-mail: info@standrews.ru Интернет-сайт: www.standrews.ru Подробнее об учебных, научных и издательских программах ББИ Вы можете узнать на нашем интернет-сайте www.standrews.ru ============================= ПЯТАЯ МЕЖДУНАРОДНАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ "ИЕРАРХИЯ И ВЛАСТЬ В ИСТОРИИ ЦИВИЛИЗАЦИЙ 23-26 июня 2009 г., Москва ПЕРВОЕ ИЗВЕЩЕНИЕ: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОБ ОРГАНИЗАЦИИ СЕКЦИЙ Центр цивилизационных и региональных исследований Института Африки РАН совместно с факультетом истории, политологии и права Российского государственного гуманитарного университета организует 23-26 июня 2009 г. в Москве ПЯТУЮ МЕЖДУНАРОДНУЮ КОНФЕРЕНЦИЮ “ИЕРАРХИЯ И ВЛАСТЬ В ИСТОРИИ ЦИВИЛИЗАЦИЙ”. Подобно четырем предыдущим, предстоящая конференция призвана объединить ученых, исследущих соответствующую проблематику во всем многообразии ее контекстов, в рамках различных школ и традиций с позиций разных научных дисциплин: социальной антропологии, археологии, истории, политологии, социологии, философии, психологии и других. Основной задачей конференции является обсуждение следующих вопросов: - иерархические и сетевые структуры в истории культур и цивилизаций; - цивилизационные и стадиальные модели социально-политической эволюции; - историческое и этнокультурное многообразие форм социально-политической организации; - от локальной общины к мир-системе: этапы, пути и формы политической интеграции; - социально-политические и культурно-ментальные факторы общественного развития; - культурные и социобиологические основы доминирования в человеческих сообществах; - идеология и легитимация власти в различных цивилизациях; - культурные модели восприятия власти в различных цивилизациях; - насилие и ненасилие в истории политических институтов; - доступ к информации как средство политического манипулирования и мобилизации; - власть, общество и культура в эпоху глобализации; - «иерархия и власть»: школы, направления и методы исследования. Предложения об обсуждении любых иных аспектов общей тематики конференции также приветствуются. Рабочие языки конференции – русский и английский. Оргкомитет конференции будет рад рассмотреть любые предложения по организации секций, которые поступят не позднее 1 февраля 2008 г. Заявка на организацию секции должна включать обоснование секции (не более 500 слов) на русском и – обязательно – английском языках, а также указание фамилии, имени, отчества, ученой степени, ученого звания, места работы, должности, почтового и электронного адреса, номеров телефона и факса. Кроме того, автор заявки должен сообщить имена, места работы и электронные адреса не менее чем двух коллег, готовых принять участие в работе предлагаемой секции, причем как минимум один из них должен представлять иную страну, нежели автор заявки. Организационный комитет сообщит результаты рассмотрения заявок на организацию секций до 15 февраля 2008 г. Отбор заявок будет производиться на конкурсной основе. Помимо этого, Оргкомитет оставляет за собой право на создание приглашенных и свободных секций. Предполагается, что в рамках каждой секции будет заслушано порядка 10 –12 докладов, а список участников будет составлен руководителями секций и Оргкомитетом в начале 2009 г. Ни одна из заявок на организацию секции не может быть принята или отвергнута на основании прежних профессиональных достижений заявителя, его национальности, гражданства, пола и т.п. При принятии решения по той или иной заявке Оргкомитет будет принимать во внимание исключительно ее научный уровень и степень соответствия общей тематике конференции. Особенно будут приветствоваться заявки на организацию секций, ориентированных на рассмотрение проблематики “иерархия и власть” в теоретическом и межцивилизационном контекстах. Регистрационный взнос для граждан стран СНГ (за исключением сотрудников учреждений-организаторов конференции) составляет 500 руб. и должен быть внесен по прибытии на конференцию. Регистрационный взнос необходим для частичного покрытия расходов на организацию и проведение конференции. Оргкомитет не имеет возможностей для оказания прямой финансовой поддержки кому-либо из коллег. Оргкомитет рекомендует участникам конференции заранее бронировать места в гостиницах самостоятельно. Информацию о московских гостиницах можно получить на сайтах: http://moscow-hotels.net или http://all-hotels.ru/moscow/. Вся корреспонденция должна направляться секретарям конференции Банщиковой Анастасии Алексеевне и Кавыкину Олегу Игоревичу по электронной почте (conf2009@conf2009.ru). Почтовый адрес: Центр цивилизационных и региональных исследований Института Африки Российской академии наук, ул. Спиридоновка, д. 30/1, Москва, 123001, Россия. Тел.: + (495) 291-41-19, факс: + (495) 202-07-86. ========================= Call for Papers "Religion, Faith, Spirituality: An Interdisciplinary and International Postgraduate Conference on the Past, Present and Future" 25-26 June 2008 Graduate School of the College of Arts and Humanities, Bangor University, Wales. Proposals for presentations are welcomed from postgraduates which consider, but are not limited to, the following topics from the broad area of religion, faith and spirituality: Islamophobia, fundamentalism, clash of civilisations, environmentalism, globalisation, war, terrorism, evolution, genocide, creationism, ancient and new religions, cults, new age beliefs, science fiction, photography, performance, popular culture, film, media, literature, drama, art, creative writing, poetry, music, race, gender, ethnicity, class, politics, ideology, patriarchy, ethics morality and rhetoric. Presentations may take the form of papers, readings, performances, posters, film and multimedia demonstrations. Presentations will also be considered for publication. Please send titles and abstracts (for presentations of no more than 20 minutes) of no more than 400 words to Shelly Ocsinberg, Conference Secretary, National Institute for Excellence in the Creative Industries (NIECI), Bangor University, College Road, Bangor, Gwynedd, LL57 2DG, UK.E mail: emue1b@bangor.ac.uk or morlobach@yahoo.co.uk Shelly Ocsinberg, Conference Secretary, National Institute for Excellence in the Creative Industries (NIECI), Bangor University, College Road, Bangor, Gwynedd, LL57 2DG, UK. E mail: emue1b@bangor.ac.uk or morlobach@yahoo.co.uk Email: emuelb@bangor.ac.uk ====================== INTERNATIONAL AND INTERDISCIPLINARY CONFERENCE KOLKATA, INDIA JANUARY 6-9, 2009 SPONSORED BY THE SOCIETY FOR INDIAN PHILOSOPHY & RELIGION THE CENTER FOR SPIRITUALITY, ETHICS AND GLOBAL AWARENESS, Bethany College, West Virginia Call for Papers Deadline: February 5, 2008 Topic: Self, Identity and Culture: East and West Some Suggested Topics: Self and Personal Identity, Artificial Intelligence, Reductionist Theory, Empirical Self and Transcendental Self, Cultural Self, Self, Culture and Globalization, Tradition and Modernity, Dualism, Parallelism, Materialism, Split Personality, Individualism and Collectivism, Society, Culture and Religion, Personal Immortality, Cybernic Immortality, Immortality and Freedom, Yoga and Self realization, Atman and Brahman, Self-Consciousness and Identity, Consciousness and Unconsciousness, Cultural Relativism, Deconstructionism, Culture and Meaning. Selected papers from the conference will be published (subject to editorial review) in a special volume of the Journal of Indian of Indian Philosophy & Religion. The Advisory Board Comprises: Kisor K. Chakrabarti (USA), Kate Bemis (USA), Wayne Borody (Canada)Thomas Brooke (UK), Linda B. Elder (USA), Ashoke Kumar Ganguly (India), Gordon Haist (USA), Laurent Metzer(France)Isaac Nevo (Israel), David Rose (UK), G.T.Smith (USA), Andrew Ward (UK), Bill Wyllie (UK) Special arrangements have been made with local hotels for a limited number of hotels at a special conference rate. There will be also two trips for conference participants and interested scholars before and after the conference. "Encounter India" program will be offered before and after the conference. Kindly visit our web page for details. Detail information about publication of papers, hotel booking, registration, pre-conference and post-conference trip will be available on December 5, 2007.In addition to the main program, the meeting will also host book launches,artistic and cultural activities, exhibitions, plenty of space and opportunity for informal networking and alliance building. If you are interested to submit a paper proposal, please send by email an abstract (150 words)by February 5, 2008. Please include title of your paper, Full Name, Current affiliation, phone number and an email address. If you want to participate without presenting a paper, i.e., chair a session, organize a panel, conduct a round table session or any other offer please get in touch with Dr. Chandana Chakrabarti, Director Center for Spirituality, Ethics and Global Awareness, PO Box M, Bethany, WV 26032 Email: cchakrabarti@bethanywv.edu <mailto:cchakrabarti@bethanywv.edu> ; cchakrabarti@yPhone: 304-829-752, Fax: 304-829-7926 ******************************************* НОВЫЕ КНИГИ Дорогие коллеги! Во вторник 29 января 2008 года на совместном заседании Отдела типологии и сравнительного языкознания Института славяноведения (ИС) РАН и Центра славяно-германских исследований ИС РАН состоится обсуждение рукописи монографии Саввы Михайловича Михеева "Усобица 1015-1019 годов на Руси в древнерусских и скандинавских источниках". Начало заседания – в 14:00. Заседание пройдет по адресу Ленинский проспект, 32а, 9 этаж, комната 903. Сообщите, если Вы хотите ознакомиться с текстом книги. Объем файла pdf - 1,6 Мб. ВНИМАНИЕ! В здании РАН - пропускная система. Для заказа пропуска следует до вторника 22 ноября сообщить нам фамилии, имена и отчества (полностью) желающих присутствовать. Рассылка "Славяно-германские исследования (ИнСлав РАН)" ======================= http://www.blackwellpublishing.com/book.asp?ref=9781405134576 Russia's Age of Serfdom 1649-1861 By: Elise Kimerling Wirtschafter (California State Polytechnic University) Series: Blackwell History of Russia Reviews "Russia's Age of Serfdom brings together an enormous volume of recent research and distills it in a way that is at once elegantly written and deeply informative. Wirtschafter's chapters on institutional and social history are among the clearest and most compelling assessments of the dynamics of Russian society that I have ever seen. Her book will be appreciated by specialists and students alike." Gary Marker, State University of New York at Stony Brook More reviews Description Russia's Age of Serfdom 1649-1861 offers a broad interpretive history of the Russian Empire from the time of serfdom's codification until its abolition following the Crimean War. * Considers the institution of serfdom, official social categories, and Russia's development as a country of peasants ruled by nobles, military commanders, and civil servants * Illuminates the reality of absolute monarchy in Russia, with special emphasis on the mobilization of human and material resources, the search for regular government, and the persistence of personal-moral forms of authority * Traces the emergence of modern Russian culture out of and alongside Orthodox religious culture TopTable of Contents Preface Part I Russian Absolute Monarchy 1649-1725 1 Face to Face in Russian Society 2 Building a Service State 3 Muscovite Tradition and Petrine Cultural Revolution Part II The Building of Society 1725-1796 4 From the Household to Society 5 From Service State to Government by Moral Means 6 Russian Enlightenment Culture: A Moral Voice for Society Part III Government and People in Old Regime Russia 1796-1861 7 The Emergence of Independent Society 8 The Limits to Bureaucratic Government 9 To Speak for the Russian People Bibliography Index Detailed contents TopAbout the Author Elise Kimerling Wirtschafter is Professor of History at California State Polytechnic University in Pomona. Her previous books include: From Serf to Russian Soldier (1990); Structures of Society: Imperial Russia's "People of Various Ranks" (1994); Social Identity in Imperial Russia (1997); and The Play of Ideas in Russian Enlightenment Theater (2003). Book cover E-mail Alerting Paperback Status: Available US / Canada See latest price at Wiley.com Europe / Rest of World £22.99 Australia / New Zealand A$49.95 ISBN: 9781405134583 ISBN10: 1405134585 Buy Now Exam Copy Publication Dates USA: Jan 2008 Rest of World: Jan 2008 Australia: Mar 2008 Format 229 x 152 mm , 6 x 9 in Details 312 pages, 4 illustrations. Hardback Информация о книге сообщена о. Павлом Стефановым (Болгария) ======================= H-NET BOOK REVIEW Published by H-Ideas@h-net.msu.edu (January 2008) Olson, Richard G. _Science and Religion, 1450-1900_. Greenwood Guides to Science and Religion. Westport, CT and London: Greenwood Press, 2004. Illustrations, notes, bibliography, primary sources, index. ISBN 0-313-32694-0; $19.95 (paper: Johns Hopkins University Press, 2006). ISBN 0801884004 Reviewed for H-Ideas by Anna Marie Roos, Wellcome Unit, Oxford University. Professor Olson is no stranger to the topic, having published widely on the interactions between science and religion, including his work _Science Deified and Science Defied_ (1982). The excellence of his present volume reviewed in this article is evidenced by its 2006 reprint in paperback by Johns Hopkins University Press. In his analysis, Olson takes a middle way between Kantians who claim science and religion are completely separate disciplines with no authentic interactions, and modern liberal Protestant theologians influenced by Alfred Whitehead who “insist that God is part of the natural world and co-evolves with it; so any change in scientific knowledge of nature constitutes a change in our understanding of God” (p. 2). Instead, Olson posits that both disciplines have interacted and even cooperated. Even acknowledging the precept of biblical accommodation, the complete separation of theology, “the queen of the sciences” from the natural sciences throughout most of the early modern period was inconceivable. Olson also convincingly claims that science’s descriptive knowledge and religion’s prescriptive knowledge do not necessarily conflict; in an applied case study, he demonstrates that seemingly obvious cases of “war” between science and religion such as Galileo’s trial often are about other cases of struggle entirely. For instance, Galileo could be a jerk about priority of discovery, and he was often a jerk to Jesuit astronomers who could have been powerful patrons and who instead, became powerful enemies. With this conceptual basis established, comes a rapid presentation in accessible prose of Christian humanism, Science and Catholicism (1550-1700), Science and Religion in England (1590-1740), Newtonian religion, Kant and post-Kantian reactions, mosaic and secular geology, and Darwinism. I was particularly impressed with the clarity of the description of hermeticism and the Yates thesis, a topic which is often impenetrable to undergraduates. In a survey such as this, where the author has to pick and choose his topics, particular areas must be omitted. That said, while the section on nineteenth-century life sciences (focusing on natural theology and Darwinism) was excellent, there was little about the chemical or astronomical sciences in the nineteenth centuries. For instance, the “interpenetration” of scientific and religious ideas in Faraday’s work was briefly mentioned in a sentence introduction, but nothing was to follow. Faraday was a devout member of the Sandemanian denomination, a branch of the Church of Scotland. As Geoffrey Cantor has demonstrated, Faraday’s concept of a divine unity in nature was key to his understanding of the relationship between forces of nature such as electricity, light, and magnetism. The Faraday Institute for Science and Religion at St. Edmund’s College, University of Cambridge also recognizes his combination of a “deep religious faith with an outstanding scientific career.” I also noticed a certain bias towards Anglo-American sources in the bibliography. That said, I was thus surprised that Rob Iliffe’s on-line Newton Project which was created to scan, transcribe, and analyze Newton’s theological manuscripts (http://www.newtonproject.sussex.ac.uk/) was not listed. It is possible that the book’s remit did not allow for internet sources to be included. But the on-line apparatus surrounding the Newton Project is quite accessible to advanced undergraduates, David Haycock’s work on William Stukeley being particularly noteworthy. Olson however has written a book that will become an indispensable reference for undergraduate research and pedagogy for this rich and interesting topic. As his volume ends with Darwin, I hope that Professor Olson will soon delight the scholarly community with his treatment of scientific and religious interactions in the twentieth century. Highly recommended. |
В избранное | ||