Отправляет email-рассылки с помощью сервиса Sendsay
  Все выпуски  

Путем предков: славянская эзотерика


Н.В. Петухова,
кандидат педагогических наук,
г. Минск

НА ПУТИ К ВОЗРОЖДЕНИЮ ХОРОВОДА

продолжение

В юрьевских песнях и хороводах святой Юрий играет роль Божьего ключника. Он отмыкает землю и выпускает росу, на которую крестьяне выгоняют на выпас домашний скот:

Юр'я, устань рана,
Юр'я, умыйся бела,
Юр'я, прычашыся,
Юр'я, прыбярыся,
Юр'я, вазьмі ключы,
Юр'я, ідзі ў поле,
Юр'я, адамкні зямлю,
Юр'я, выпусці расу.
Раса на кароўкі,
Трава на конікi
Гігель на свіначкі,
Мурог на авечачкі,
А жвірок на вутачкі
I на гусачкі.7

В деревнях Неглюбка, Казацкие Балсуны Ветковского района Гомельской области сохранился до наших дней один из самых древних и живописных обрядов Беларуси – Обряд Вождения и похорон стрелы (Ваджэнне і пахаванне стралы). Этот обряд отмечают на Вознесение (сороковой день после Пасхи). Он представляет собой целый комплекс хороводов, которые водятся по деревне с улицы на улицу, а затем выводятся в житное поле, где девушки рассыпаются врозь и каждая, скрываясь, зарывает в землю какую-нибудь вещь – (“занізку”) бусинку, кольцо, заколку и др. Иногда за девушками бегают ребята и ищут сохраненные вещи. Вот это и называется похоронами стрелы.

Проці бацькавых варот я молада гуляла,
Ой, лёлі, каліна, лёлі, ягада мая.8
Я й гуляла, гуляла, я ключыкі паціряла,
Пацяряла ключы із шаўковым павясом.
А хто мае ключы найдзя, за таго замуж пайду.
Як пачуў стары чорт маё словячка,
Як устаў стары чорт рана-ранень(і)ка,
Як умыўсь стары чорт бела-белень(і)ка.
Ён на вулачку пашоў, мае ключыкі нашоў,
Мае ключыкі нашоў із шаўковым паясом.
Прападайця, ключы, як за старага іці.
Маладыя малодачкі, выхадзіця на улачку,
Выхадзіця на улачку, гаварыця па словячку,
Гаварыця па словячку, ў каго муж малады.
А ў мяне жы стары чорт, сам на вулачку ня ходзя,
Сам на вулачку ня ходзя, я ж гуляю дзень-дзянёчак.
Стары ляжыць, як калодка, а я за ім, як малодка.
Стары ляжыць, «кахе-кахе», а я за ім «скаке-скаке».
Стары ляжыць, памірае, а я за ім маладая.
Як пайду я за вадой, вазьму старага з сабой,
Вазьму старага з сабой, кіну ў прорву галавой,
Кіну ў прорву галавой, сама стануся ўдавой,
Сама стануся ўдавой, дзеці мае сіратой.9

Што на лужку-лужку, на зялёнай траўцы,
Ой, лука мая, лука, лука зялёная, трава шаўкова…[я].10
Верямей коней пасе, дзеўка ваду нясе.
– Дзев(ы)ка-дзявіца, напой майго каня.
– Не буду каня паіці – будзе мяне маці біці
На парог палажыўшы, на косы ступіўшы.11

Интересно, что когда девушки идут назад с житного поля, они уже не поют весенних песен. Похоронами стрелы заканчивается весенний цикл. После этого начинается Граная неделя со своими песнями.12

Через семь недель после Пасхи отмечается очень древний, насыщенный различными обрядами и сопровождающими их хороводами праздник Троицы (в языческой традиции Русальная или Граная неделя). Хороводы водят во время обрядов завивания и развивания берёзки, кумления девушек, проводов русалки.

Обряд завивания и развивания берёзки имел магический смысл: по мысли исполнителей обряда, он должен был способствовать плодовитости поля, урожайности хлебов и овощей13, что отражено в хороводных песнях:

Пойдзем, дзевачкі, ва лугі, лужочкі
Мы заўём вяночкі
На годы добрыя,
На жыта густое,
На ячмень каласісты,
На авёс расісты,
На грэчку чорную,
На капусту белую.14

Кроме того, этот обряд сопровождался гаданием девушек на венках о браке и будущей жизни.

Обряд кумления девушек (выбор кумы для будущих, ещё не рождённых детей) сопровождался исполнeнием песен, в которых персонифицируются берёза, клён, дуб:

Не радуйся, клён да ясення,
Не к табе ідуць дзеўкі красныя.
Не табе нясуць яешні смашныя,
Гарэлку горкую, скрыпку звонкую.
Ай, люлі, ай, люлі!
Ты радуйся, белая бяроза,
К табе ідуць дзеўкі красныя,
Табе нясуць яешні смашныя,
Гарэлку горкую, скрыпку звонкую...15

Важнейший обряд недели — проводы русалки. Русалкой наряжали девушку, плели ей венок из васильков и хмеля, вели в рожь вместе с песнями и оставляли там:

На гряной нядзелі русалкі сядзелі,
Рана-ранюсенька, русалкі сядзелі.
Русалкі сядзелі, на дзевак глядзелі,
Рана-ранюсенька, на дзевак глядзелі.
-Дзевачкі-сястрыцы, падайце вадзіцы,
Падайце вадзіцы з глыбокай крыніцы,
Рана-ранюсенька, з глыбокай крыніцы.
3 глыбокай крыніцы ды з-пад той вярбіцы,
Рана-ранюсенька, ды з-пад той вярбіцы.
Падайце вадзіцы душу прыгасціці,
Рана-ранюсенька, душу прыгасціці.
Душа прыгасціцца - жыццё вараціцца,
Рана-ранюсенька - жыццё вараціцца.
Тады будзем з вамі краскі сабіраці,
Рана-ранюсенька, краскі сабіраці.
Краскі сабіраці, песенькі спяваці,
Рана-ранюсенька, песенькі спяваці.16

Разнообразными песнями, легендами, поверьями и хороводами наполнен самый поэтичный славянский праздник – Купалье. Его обряды имели ярко выраженную магическую функцию, направленную на защиту нивы и села от злых сил, а так же на очищение и защиту самого человека.

Звала Купала Iллю на йгрышча
То-то-то17
- Хадзi, Iллiшча ка мне на iгрышча.
- Не маю часу, Купалачка.
Гэту ночку мне не спацi.
Трэба жыта пiльнавацi.
Каб змяя18 заломау не ламала,
У жыце карэнне не капала,
У кароу малако не адбiрала.
Адбяры, Божа, таму ручкi-ножкi,
Выдзеры, сава, са лба вочкi,
Каб не вiдзiу, не чаравау,
Каб не хадзiу, а прапау.19

Последние обрядовые летние хороводы водят во время жатвы (как идут на поле и назад с поля) и во время дожинок.

Павейце, ветры, Люлі рана, па чыстым полі,
Нясіце весці, Люлі рана, к Госпаду Богу,
Што ў нас сягоння, Люлі рана, жыта дажалі,
Жыта дажалі, Люлі рана, копы стаўлялі.
А дай жа, Божа, Люлі рана, ў полі капамі...20

Таким образом, поскольку функционирование фольклорных жанров, в том числе и хороводов, всегда было регламентировано традицией, то современное их использование требует пристального внимания к обрядовому контексту их бытования. Фольклорная традиция на протяжении многих лет передавалась из уст в уста и за каждым, казалось бы незамысловатым словом, простым танцевальным движением кроется многовековая мудрость народа, которую он транслирует из поколения в поколение в неизменном виде.



7   Беларуская народная творчасць: веснавыя песнi.- Мінск: Навука i тэхнiка, 1979, С. 159
8   Паутараецца пасля кожнага радка
9   Глушэц, І. В. Этнафонія абраду Ваджэнне і пахаванне стралы в. Неглюбка Веткаўскага раёна Гомельскай вобласці: дыпломная работа студэнткі ФТБК і СМ групы 503 спецыялізацыі «этнафоназнаўства. – Мiнск, 2010, С. 59-60
10   Паутараецца пасля кожнага радка
11   Глушэц, І. В. Этнафонія абраду Ваджэнне і пахаванне стралы в. Неглюбка Веткаўскага раёна Гомельскай вобласці: дыпломная работа студэнткі ФТБК і СМ групы 503 спецыялізацыі «этнафоназнаўства. – Мiнск, 2010, С. 69.
12   Каршукоў, М. Пахаваньне стралы / М. Каршукоў. // Наш край. Штомесячнік Цэнтральнага Бюро Краязнаўства пры Інстытуце беларускае культуры. №1 (4) Студзень 1926. – Менск, 1926. – с. 41–42.
13   Паэзія беларускага земляробчага календара. – Мiнск: Навука i тэхнiка, 1992,С.282 – 283
14   Там же, С.278
15   Там же, С. 279 – 280
16   Ліцьвінка, В.Д. Святы і абрады беларусаў / В.Д. Ліцьвінка. – Мінск : Беларусь, 1997, С.111.
17   Паутараецца пасля кожнага радка.
18   Белоруси верили, что в Купальскую ночь ведьмы и ведьмаки могут оборачиваться змеёй, жабой и др.
19   Беларуская Народная Творчасць. Купальскія і пятроўскія песні. – Мiнск: Навука i тэхнiка, 1985, с.95
20   Беларуская Народная Творчасць. Жніўныя песні. – Мiнск: Навука i тэхнiка, 1974, С. 411.


В избранное